Nu är jag ganska less. Nu har snart 4 månader gått sedan Elton började halta och ännu har det inte blivit bra. 2 veterinärbesök och 5 besök hos fysiotarapeut har det blivit sen dess.
 
Först vilade jag ju honom ett par veckor och när inte det blev bra åkte jag till fysioterapeut. Efter ytterligare ett par veckor åkte jag till veterinär eftersom hältan aldrig gav med sig och röntgade tassen. Eftersom tån var bruten  fick jag ordination om koppelvila och ha tassen i bandage en månad. Efter det slutade han halta så trodde att allt var frid och fröjd och att vi långsamt kunde sätta igång honom igen. Men efter jag slutat med rimadylen har hältan kommit o gått, speciellt direkt efter vila eller efter lite häftigare rörelser. Så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen och remiss har skickats till Södra bergets djurklinik i Sundsvall. Förhoppningsvis får vi komma till någon kunnig ortoped som får ge sin dom. Förmodligen blir de väl amputation av tån o kanske även artroskopi av bogen då han har nån smärta därifrån som aldrig ger med sig.
 
Hade räknat med att dragsäsongen var förstörd men nu känns ju även bruks säsongen starkt hotad. Jävla skit! Vad har jag för sorts dålig karma över mina djur som bara blir sjuka o skadade hela tiden?
 
Pga detta har jag haft så dålig motivation till träning. Har knappt varit i lobohallen nånting på sistone. De enda jag haft motivation till är skidåkning och dragträning. Jag mår väldigt bra av att få röra mig och motionera ordentligt.  Iggy har blivit så fantastiskt duktig och utvecklats enormt som draghund.
 
Han kan:
Dra utan retning
Dra om andra ekipage som står still
Dra om andra okända ekipage
Varva
Dra iväg trots att de står andra hundar i startområdet
 
Detta kan han på kända slingor, typ nydala och kulla. Hade gärna testat o dra på lite olika ställen men den här skitvintern gör att de knappt finns nån snö kvar längre. Detta är ju ytterligare en orsak till att man blir deppig och omotiverad till allt just nu.  Det jag tror är ännu för svårt för honom är att kunna dra om kända hundar samt agera hare med något ekipage som ligger rygg på oss. Även att dra om någon vi legat bakom länge och som håller ganska samma tempo som oss. Det är ju mycket lättare att dra om någon där man kan köra om snabbt och som man sen drar ifrån direkt.
 
Nu har vi kommit upp i 8 km sträckor. Kommer det mer snö snart kommer vi testa på o köra mil sträckor också. Vill inte döda hans fina motivation med att varva för mkt. En månad kvar till vindelälvsdraget. Ber till vädergudarna att det åtminstone blir en tredagars. Känns ovärt att bara köra 2 dagar...
 
Kör ju även Miriams hundar emellanåt. Mestadels hennes Malle Xi men testade även hennes schäfer Nikita igår. Shit vad hon drar när hon vill! Tyvärr drar hon bara om Miriam har åkt iväg före eller om det drar iväg nån annan hund innan. Annars vore hon en superfin draghund om hon drog lika bra utan hare. Xi drar ju utan en hare men poletten har väl inte riktigt trillat ner för henne ännu, blir det för mk belastning i selen (trögt före eller uppförsbacke så saktar hon ned) Men de e hur som helst kul att kunna få köra fler hundar!
 
 

Kommentera

Publiceras ej