Jag hade aldrig någonsin trott att jag skulle ta ett 1a pris nu i höst med Zack i vår debut på jaktprov!
 
Jaktträningen började egentligen på riktigt i våras. Klart hade jag tränat in avlämningar osv redan innan men den riktiga apporteringsträningen började vi med i maj/juni. Vi gick en apporteringskurs med flatt klubben då och jag märkte att Zack trots sin ringa ålder på 10 månader var den hund på kursen som hade lättast för sig. Har redan från börjat tränat mkt passivitet. Zack har haft relativt enkelt för sig att koppla av. Guld värt när man fått kämpa som tusan med den biten med spanielsarna utan vidare framgång. 
 
Skott var inga problem trots den ganska chockartade starten på skott erfarenhet han fick när vi satt brevid en skjutbana när de skjöt för fullt 2a tillfället på jaktkursen. Dock har jag aldrig velat koppla ihop skott med kast. Utan låtit han höra skott men fått förknippa det med-ingenting. På sin höjd med att få godis. Tror att man definitivt ska undvika dem att få tidig erfarenhet av skott-apport för att undvika dem att bli skott galna. 
 
Sen har vi tränat markeringar, både på land och på vatten. Dessvärre har Zack haft lite problem med stadgan och väldigt hög förväntan på kast, speciellt på vatten. Men efter en kurs i augusti fick vi lite verktyg för att få bort den höga förväntan och därmed bättre stadga. Har väldigt sällan låtit han gå direkt på en enkelapport. Det gav resultat. För jag tyckte att han hade såpass bra delar nu att det var värt att prova att starta nu i september i Piteå.  Vi fick till några bra pass med vilt dessutom. Ju mer han fick träna med vilt desto bättre blev grepp och avlämningar som från början var rätt slarviga.  Vi behöver fortfarande mkt mer träning på avlämning från vatten och längre avstånd från strandkant för det är nog hans svagaste punkt just nu. 
 
Provet det gick som en dans. Det började med två enkla markeringar på land av två kråkor. Bra stadga, lokaliserade direkt och levererade med bra grepp direkt till hand. Sen vidare på söket där han fick hämta 5 fåglar. Trutar och änder. Söket är hans starka kort där han är riktigt uthållig. Nu var det 13 hundar som hade sprungit innan honom så det fanns mkt vittring. Det han behöver träna på är sök där det finns väldigt lite vittring.  Söket gick över ett terrängskifte där det gick från skog till myr. Det var inga problem och jag behövde knappt röra mig under söket. Fina grepp och leveranser av viltet till mig. Sen två vattenmarkeringar där jag fick möta upp honom vid strandkanten och ta emot. Han satt stadigt vid skott/kast bägge markeringarna. 
 
Passiviteten gick bra, det var väldigt kort då han fick titta på när en hund fick göra en apport på land. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej