Min svarta diamant har blivit 7 månader! Han väger nu 20 kg och är verkligen fin i kroppen, slank och smidig. Han kommer nog inte bli så jättestor. Jag tycker det är bra. Jag vill inte ha en 30 kg labrador. Sen återstår o se om han blir under eller över 55 cm vilket är gränsen i brukset om de ska bära 4 eller 3 kg tungapport och hoppa 70/85 cm i elitklass. Jag hoppas att han blir precis under den gränsen. För han kommer nog inte bli runt 60 iallalfall.
 
Han är så himla kul att träna med. Alltid glad och har mycket energi. Man blir helt enkelt glad av honnom i hela kroppen! Vad tränar vi då? 
 
Jo vi tränar dels en del som hör till jaktträningen. Linjetag har vi kört mkt på cykelvägar och nu kan han springa riktigt långt o hämta en dummie som han inte setts läggas ut. Dock vågar jag inte lägga ut alltför långt ifall det kommer komma nån gående på cykelvägen. 
 
Visselpipans signaler har vi börjat öva på. Stoppsignalen hjärntvättas på promenader. Dock bara på kort avstånd hittills. Sen tränar vi inkallnings signalen vilket sitter bra, den enda gången inkallningen inte funkar är om han busar med Iggy.  Närsök i snö har vi börjat med med både godis och minidummie. Nu gäller bara för mig att succesivt öka avståndet. 
 
Dirigering har vi gjort några gånger där jag sätter honnom o kastar en dummie till höger eller vänter om honom och sen backar och dirigerar. Detta för att lära han tecknet. När han blir säkrare på tecknet ska jag börja lägga ut dummien när han inte ser. 
 
Utöver jakten så tränar vi lydnad. Dels kortare pass precis utanför huset på cykelbanan och sen tränar vi lydnad en gång /vecka i lobohallen. Jag hade nog inte tänkt satsa på lydnads lydnad utan de blir inför brukset. Hoppas att kunna köra spår/rapport. 
 
De momenten vi tränar på är  fotgående, sitt/ligg/stå under gång, inkallning, apportering, skall, platsliggning. Har börjat nosa lite på hoppet,  Har inte börjat med framförgående/saktagående än. Inte heller krypet vilket är ett moment jag ska vänta med till han är minst ett år för kroppens skull. Han kommer hur som helst inte kunna starta lägre i sommar/höst då de e 18 mån krav så vi har ingen brådska med det.  
 
Vi tränar mkt grunder i huvudsak o inte hela moment. Försöker göra så enkla banor med transport emellan. 
 
Jag brinner av iver för att börja med draget med honnom. Jag hoppas o tror att han kommer tycka om det. Han drar då väldigt mkt i kopplet emellanåt, speciellt då Iggy är lös. Så jag gissar att har han bara nån att jaga så kommer de inte vara nått problem :)  Men de kommer jag vänta med tills han är året iallafall. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej