Jag vill ju tävla bruks med Zack. Så därför måste jag göra MH eller BPH. Jag trodde att uppfödaren skulle anordnat något i somras och väntade på o höra om de skulle bli något men tillslut insåg jag att de förmodligen inte skulle bli av så då blev de bråttom att försöka gå något här istället.
 
Så jag försökte kolla upp lämpliga MHn och BPHn på lagomt avstånd som jag kunde anmäla till. 
 
Det finns väldigt få arrangörer av BPH. En i Nordmaling, en i Luleå och en i Timrå. Dessutom är BPH svindyrt. 1000 kr för en beskrivning! Skulle jag dessutom åka till Luleå eller Timrå blir de ju massa bensinpengar på det. Nordmaling hade fullt för hösten. Sen hade inte Umeå något MH i höst och heller inte klubbarna i närheten (Holmsund, Nordmaling, Vännäs) Kollade även upp Övik och Skellefteå men de hade bara uppfödar MHn och dessutom sjukt många anmälda.. 
 
Som icke bruks hund så lottas man ju efter brukshundar. Men jag anmälde mig som reserv till Shäferhundsklubbens MH i Hörnefors. Och jag kom med!! Så skönt, för nu slipper jag ha ångest över att inte ha gjort MH och inte kunna tävla bruks till våren. För det är ju ett krav att man ska ha gjort MH eller BPH om hunden är över 18 månader.
 
Zack är lite i spökåldern så jag hade inte höga förväntningar innan på något superbra MH. Men som han gjorde det! Social, glad, lekfull och sprallig var han. Han sprang efter lilla bytet (2a gången) sen sprang han ut till personen på avstånd och snodde leksaken och sprang runt runt runt med den :) 
 
Overallen blev han lite rädd för och boffade på och gick inte fram förrän jag stod brevid. Spökena var med lite läskiga men när jag släppte lös han gick han direkt och kollade o sen var det bra med det. På passiviteten så satte han sig vid mig.  
 
Testledaren tyckte jag hade en mkt fin hund :)  Och det tycker ju jag med, men extra kul att han skötte sig från sin bästa sida!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej