Tredje tävlingen i elitklass spår för säsongen blev på hemmatävlingen. Numera blir de sparsamt tävlande för egen del, både pga tidsbrist men även ekonomin sätter stopp. En start i elitklass går på 350-400 kr, på det får man lägga bensinpengar, kanske övernattning. Ja då är de för dyrt för mig att tävla för tävlandets skull. Jag vill då ha optimala förutsättningar för att lyckas isåfall. Och med optimala förutsättningar så tänker jag att de ska vara möjligt för mig att åtminstone åka upp dagen innan för att träna på apellplanen om det inte är en hemmatävling. 
 
Så hur gick tävlingen. Vi började dagen med att jag drog spiken, nummer1! Jag blev väldigt glad för det, för i Flurkmark där spåren går så är de väldigt bra spårmark på de första spåret. Vår upptagsruta var iockförsig väldigt risig men tack o lov låg spåret inte så längt ut så Zack tog upp det direkt och tog ett klockrent framspår :) Jag har ju tränat en del spårupptag sen fadäsen i Piteå där spåret låg lääängst ut i rutan o där de blev massa strul.. Den träningen har gått frmmåt men vi är inte i hamn än att han kan gå spikrakt 40 meter så de är en sak vi måste träna mer på. 
 
Zack spårade över massor av terrängövergångar, skog, hygge, berghäll, väg, myr, ungskog mm. Men han spårade lugnt och inte hetsigt som de kändes. Han plockade pinne efter pinne, tyvärr gick han över två men de såg tack o lov jag så vi fick med oss alla :) Full pott i skogen!  Härlig känsla! De är alltid klurigt o bestämma sig för hur dåligt de får gå i skogen för att bryta. För min del är jag ju ute efter certen så en pinne o bakspår eller två pinnar bort är nog de som jag max tänker fortsätta på om de nu inte gått åt skogen för resten som tävlar, då kan ju cert gränen bli lägre..
 
Sen var de flera timmar till näst moment eftersom jag var start nr 1 så jag hann hem ett par timmar o byta om, äta o ta de lugnt. Så nästa moment var lydnaden. 
 
Här så kändes Zack fin på uppvärmningen men direkt vi klev in på tävlingsplan blev han genast låg av situationen. Han genomförde dock momenten och jag fick ändå helt ok betyg på det mesta. Men nu vet jag att vi måste lägga mkt tid på att  tävlingsträna... Frustrerande ändå när jag vet hur bra han egentligen kan.
 
Sen kommer uppletandet som är hns paradmoment och han sätter 4 föremål ganska snabbt. Men många hundar hade dock problem. Gillar inte klubbens ruta.. 
 
Platsniggningen gick bra förutom att han la sig före kommandot (!) så de måste oxå tränas. 
 
Jag hade räknat o kom fram till 585 p vilket är gränsen för cert. Så tänkte att han kanske skulle kunnat få någon poäng mindre än jag räknat med så jag var helt säker på prisutdelningen att jag skulle bli utan.  Men döm om min förvåning då vi blir 2a och får cert med otroliga 598 p!!! ,
 
Blott tre år gammal, hans tredje start i elit och 2a certet är redn i hamn! 
 
Sen fick jag lite ångest för att jag inte anmält till Skellefteå tävlingen helgen efter. Skulle ju varit så kul att ta chempionat första tävlingssäsongen i elit. Men tur att jag inte anmälde för de var 1 dm SNÖ på apellplanen på tävlingsdgen!! Under de förhållandena hade nog de inte blivit nått cert...Nä de får bli att träna på bra i vinter så hoppas jag vi kan bärga det sista till våren :) 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej