Så har man kommit hem efter ett äventyr på tre dagar efter Vindelälven. Det har varit riktigt bra tre dagar men inte riktigt lika bra som första året när de gäller vädret och spårförhållandena. Första dagen var det varmt och det var mycket vatten på isarna och spåren var riktigt mjuka. De tunga hundarna trampade igenom och det var spårigt och håligt. Sen blev det kallt och andra dagen var det istället stenhårt och isigt istället. Tredje dagen blev det lite varmare igen och nu var spåren helt okej!
 
Det här året hade jag ju med Iggy, vilket jag aldrig hade kunnat drömma om för ett år sen när jag trodde allt var kört iochmed operationen och allt det.  Så med tanke på det kan man säga att det var en dröm som gick i uppfyllelse!
 
Under dessa tre dagar så åkte jag 4 sträckor med hundarna.
 
Torsdag: Sträcka 7: Kvarnudden-Nedre norra örnäs 9 km med hundarna i dubbelspann. Tid: 28,18 Sträckan var fin med mestadels iskörning. Lite slaskig och blöt bitvis och ganska mjuk men annars helt okej.  Iggy drog som tusan och Elton hängde inte riktigt med första halvan. Andra halvan blev det jämnare och sista biten drog Elton bäst av de två.
 
Fredag: Ville testa att splitta på hundarna och köra en kortare sträcka med dem var. Med Elton körde jag först sträcka 11 Blattnicksele-Sandsele 6 km på tiden 26,25. Sträckan var hemsk, den gick bara på isen och stor del var blankis där man bara kunde stå och försöka hålla balansen så gott man kunde. Elton blev inte alls pepppad av föret och det var väl tur det eftersom jag hade fullt sjå ändå  att hålla mig på benen.
 
Sen var det Iggys tur. Vi körde sträcka 14, Gargnäs-Råstrand 8 km på 33,13 min. En jättefin sträcka som började på älven men sen enbart gick i skog och över åker. Tyvärr så hade vi ju ingen rygg att gå på så han drog inte alls bra. Till 80 % sprang han i alla fall framför mig med sträckt lina men i ganska maklig takt men sen tvärstannade han ett antal gånger och där fick jag skejtade själv före honom.  Var så himla arg och besviken inombords. Känns som vi ändå har gjort en hel del framsteg inom draget på senaste tiden men nu kändes det alltså som vi var tillbaka på ruta ett igen :( När vi hade kanske 1 km kvar satte han dock fart och drog riktigt bra in i mål.
 
Lördag: Vis av lärdom från fredagens erfarenhet så ville jag inte riskera samma sak igen att Iggy inte skulle dra. Så vi tog bara en sträcka och så körde jag dubbelt. Körde sträcka 19 Rusksele-Forsholm 10 km på tiden 30.33. Grabbarna drog såå bra! Sträckan gick enbart på älven, ena halvan i solen och andra halvan i skuggsidan. När vi kom över till skuggsidan fick de ökad energi och drog på ännu bättre.
 
Så summa summarum är att Iggy har en lång bit kvar innan jag vågar låta han ta egna sträckor på vindelälvsdraget. Han har inte tillräcklig motivation för att dra själv ännu (om han någonsin får det?) Tillsammans med Elton går det jättebra men Elton blir ju äldre och äldre. Jag hoppas ju att Elton i alla fall kan vara med och dra några säsonger till. På träning och även på draghundstävlingar har Iggy gått riktigt bra men då har vi ju oftast någon att gå efter.
 
I övrigt har vi haft riktigt trevligt. Nu är jag dock riktigt slut i kroppen så det ska bli skönt att bara få vila ut några dagar nu. Ser fram emot att köra nästa år igen, då firar Vindelälvsdraget 30 år!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej