Eftersom jag kommer satsa på bruks SM 2016 så kommer jag ligga lågt med tävlingar nu på vårkanten och satsa på att tävla mer till hösten istället. Men hemmatävling är ju alltid kul så jag anmälde mig till denna som enda vårtävling. 
 
Vädret kunde inte varit sämre.  Det var 2 grader och spöregn vilket slog om till blötsnö emellanåt.  Vi började med spåret och vägen ut dit var en geggig lersörja. Vi fick startnummer 4 och ett upptag ute på en myr.  Man blev dyblöt på direkten men det var bara att gilla läget. Upptaget gick kanon och sen tuffade vi på. Det var blött och iskallt men Elton kämpade på som den hjälte han är.  Spåret gick mestadels i granskog och det var en hel del granlågor vi var tvungna att passera samt nån bergsklack och lite myr. Elton hittade 5+slut vilket var bra under omständigheterna. Är sjukt nöjd att han kämpade på från början till slut trots att han blev genomblöt och kall! 
 
Enligt min gps så var spåret 2 km långt dessutom! 
 
Sen hem och byta kläder, torka upp hunden och äta lite lunch.  
 
Tack o lov slutade regnet vid lunch och byttes mot sol och moln men fortfarande kallt. Vi körde lydnaden vilket gick skitbra! Är framförallt jättenöjd med  frammåtsändandet och ink med ställande och lägg då vi har haft svårt med dessa moment och nästan enbart tränat dessa några veckor. Resten av lydnaden gick oxå jättebra förutom krypet som jag fick noll av ena domaren och 10 av andra. Tydligen lyfte han vänstra armbågen lite för mkt vilket jag inte ens såg.  Krypet har varit vårt paradnummer så det har jag som inte tränat på så mkt för jag har tagit det för givet lite.  Men nu blir det träning med fokus på låga armbågar! 
 
Platsliggningen var lite läskig då vi fick lägga elithundarna med lägreklass hundarna. Två av lägre hundarna sprang  till matte när första skotten gick av. Tack och lov låg alla och det resten av tiden. 
 
 
Sist uppletande och Elton var riktigt laddad och sprang som en dåre i rutan. Umeås ruta är på tok för lättsprungen och Elton får upp för hög fart och missar därigenom föremål. Så tre hittade han.  
 
Resultatet blev att vi kom på 2a plats av totalt 10 EkL ekipage med certpoäng.  Såklart att jag helst velat ta ett cert  men jag är ändå skitnöjd med min cocker som presterar så jämnt och bra trots skiväder. För sämre väder kan man faktiskt inte vara med om! 
 
 
 
 

1 kommentarer

Ulla-Brith Persson

25 May 2015 19:36

Grattis ! Så grymt duktiga ni var i det hemska vädret.

Svar: tack :)
Lisa Edvardsson

Kommentera

Publiceras ej