Våren är här och snön smälter bort mer för varje dag. Nu går det snart att spåra överallt i skogen :) Ännu är dock skogsbilvägarna i väldigt dåligt skick så det dröjer väl ett par veckor innan man kan börja vara ute på heltid i jobbet. Det är mycket som händer just nu. Går en tävlingsledarutbildning i lydnad som är ganska omfattande men snart är jag klar och det är dags för examination!
 
Vi har även startat upp en löpargrupp ett tjejgäng som träffas o tränar en gång i veckan och sen har hundträningen startat upp mer på allvar.
 
Har hunnit med ett par spårpass, ett på äng och ett på tallhed. Killarna har båda gjort bra ifrån sig. Iggy har blivit mycket bättre på att markera pinnarna! Däremot har det blåst så ordentligt varje gång så han har varit väldigt yvig i spåret. Nästa gång jag spårar ska det vara vindstilla!
 
Elton är duktig och spårsäker som vanligt. Det är väl hans hastighet i spåret som gör att han lätt går över och missar pinnarna. Så nu är det dags att öka längd och liggtid.
 
Det har även blivit ett par lydnadspass. Elton har jag haft med mig när vi tränat på våra Elitprogram med tävlingsledarutbildningen. Så han har fått träna tävlingsmässigt med kommendering hela program (dock med belöning mellan momenten). Efter en utvärdering har jag kommit fram till följande:
 
* Lite pip i fria följet. Annars väldigt bra attityd och bra uthållighet.
* Bra attityd i zätat. Svagaste länken är ställandet.
*Inkallning, tempo bra, dock vill jag få till snabbare reaktion på stå. Ibland lägger han sig på ställandet. Det går inte att träna på läggandet. Då väljer han läggandet. Får chansa att det funkar på tävling.
*Rutan måste tränas mera att hitta exakt position i mitten, plus att träna på att hitta den på första försöket. Koner som står i närheten stör väldigt mkt. Överträning?!
* Dirrapport: Träna mkt med tävlingsledare. Blir väldigt het av att vänta. Vill gärna strunta i konan då.
* Metall hopp: Klockrent!
* Vitting: Måste börja med det tävlingsmässigt. Har inte haft några pinnar.
*Fjärr Måste öva mer på 15 meter. Flytter fram från ligg-stå
 
Iggy är så fantastiskt kul att träna med. Han älskar verkligen att träna och har så bra fokus och attityd. Även när vi tränar tillsammans med andra och häromdagen gick vi fritt följ förbi en ankdamm :) Vi kör på med grundträning och delar av moment från LKL 1. Skulle tippa att det inte är alltiför länge tills han skulle kunna vara startklar i klass 1. Men vi har ingen brådska, kan han 2ans moment innan vi startar 1an så är det bara en fördel. Jag njuter av varje sekund jag har tillsammans med Iggy och tar dagen som den kommer.
 
Mina två hjärtan :) Ute på rehab promenad i skogen.
 
 

Kommentera

Publiceras ej