Ja så var påsken över lika fort som den började. Har varit ledig 4 välbehövliga dagar. Dock har det inte blivit hundträning i dagarna 4 utan vi var faktiskt iväg med ett kompis par till deras stuga oxå. Det gick över förväntan bra. Resan på 2 timmar i bil dit gick super förutom att Iggy lyckades tugga sönder sitt halsband som han fiskade igenom burgallret. Nåväl, jag har ju ändå köpt en sele nu till honom. Köpte en lite för stor sele men man kan ju inte köpa en som passar perfekt nu för då måste jag ju ändå köpa ny om en månad. Är lite nojig nämligen att han kommer skada sig när han slänger sig hit o dit i halsbandet (händer dock bara när jag går med bägge samtidigt i koppel). Så då passar det bra med en sele.
 
Sen så har han inte gjort en enda olycka inomhus när vi varit borta heller. Alltid lite nervöst när man åker bort. Men det är så skönt att man bara har tre steg till gräsmattan när man bor i hus så då kan man ju gå ut betydligt oftare än vad man orkar i lägenhet. Rumsrenheten går faktiskt väldigt bra, han har varit olycksfri nån vecka nu :)
 
Sen så har han och Elton varit lösa ute på tomten väldigt mycket och han har faktiskt hållit sig på gården hela tiden och växlat mellan att busa med Elton,  rejsa runt i snön och gå på födosök och äta allt möjligt ätbart och icke ätbart.
 
Inne har han en väldigt bra avknapp. Eftersom vi varit så mkt ute så har han mest sovit när vi varit inne. Han sov till halv 8 på morgonen till och med :) Sen när vi kom hem fick han träffa dvärgpudeln spader för andra gången och hej vad de rejsade på med varann! Han kastar sig på rygg så väldigt mkt när han träffar eller  leker med andra hundar så de ser helt sjukt ut som han rullar runt.  Sen träffade vi ju ett gäng andra valpar och tränade lite små sök övningar. Det gick toppen. Godis tokig som han är så var de nästan svårt att få bort honom från figgen. Han är ju som en liten klumpeduns i skogen i övrigt men de lär väl växa bort förhoppningsvis :)
 
Han är väldigt självständig i skogen, provade att gömma mig när han fastnade på en fläck men han var där i nån minut och sen var han inte särskilt ängslig att jag hade försvunnit utan blev mest glad att hitta mig sen när jag ropade.. Däremot lämnade jag han i bilen när jag tränade lydnad med Elton och då verkligen gallskrek han. Jag vet inte om det var att han hade separationsångest eller om han hörde min röst när jag tränade med Elton men jag trodde han kunde va själv i bilen nu åtminstone men tji fick jag :( Han sover ju hela tiden när vi åker någonstans och han är själv bak i bilen. Hemma lämnas han helst själv några minuter per dag och det går bra hittills. Dags att utöka sakta men säkert.
 
De träningar jag fått till med Elton under dessa dagar är ett spår, ett uppletande och ett lydnadspass. Spåret var ett kort och enkelt spår för självförtroendets skull. Eftersom det senaste gick skit så ville jag verkligen göra ett enkelt för att lyckas. Liggtid 1 timme och 600 meter långt. Markerade varje pinne med snitsel (4 st). Spåret gick superbra, klockrent upptag, markerade alla 4 pinnar och tog vinklarna bra. Upptagen har varit 100 %iga i år förresten :)
 
Det behövde vi verkligen! Nu ska jag inte skena iväg och göra för svåra spår direkt utan bygga på svårighet för svårighet. Sakta men säkert. Det är ju nästan 5 veckor till första tävling så jag har ändå lite tid på mig. Tidigare vårar har jag ju inte kunnat spåra förrän början/mitten av maj...
 
Lydnaden går bra. Måste tänka på att inte lägga honom i inkallningen för han vill gärna lägga sig även på ställandet då.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej