Ja nu har vi gått in i lågsäsong när det gäller hundträningen. Första snön kom igår men jag tvivlar på att den stannar. Så nu kommer en period med blötsnö/slask innan snön och kylan kommer på riktigt.
 
Tävlingssäsongen är i princip slut. Jag har anmält mig till en dubbeltävling i elitlydnad i övik första helgen i november. Den tävlingen är utomhus så det blir spännande o se hur vädret är då. Hoppas på antingen torrt och kallt och soligt eller att vi har ett snötäcke och minusgrader då. Sämsta vore som det är idag, snöblandat regn och en gegga på backen. Men den som lever får se. Elton är ju redan lydnadschampion så nu är det bara för kul vi tävlar. Lite kul hade det iof varit om vi hade kunnat ta SM poäng. Vi ska ju ändå till SM nästa år så att tävla två grenar hade varit coolt! (Lydnad och agility SM  går samma helg).
 
Appropå SM så ligger vi dessutom på plats 22 på SM kvallistan i spår !!  http://www.dogmatix.se/  Helt sjukt med tanke på att vi bara tävlat fyra gånger i elitspår i år och är relativt gröna! På SM i spår finns 30 platser. Men kvalperioden är inte slut förrän 25 juni tror jag så det är nog inte så troligt att jag hänger kvar..
 
Det är hur som helst väldigt skönt att gå in i en lugnare period nu. Det har blivit väldigt mycket tävlande i vår och höst. Mycket resande till alla tävlingar och framförallt mycket träning. Att tävla bruks kräver ju att man tränar rätt mycket. Både spår, lydnad och uppletande. Sen har jag försökt pressa in agilityträning då och då.  Kánske har det varit tur att jag bara haft en hund. Imponeras av de som har flera hundar och hinner med o träna alla och dessutom i flera grenar!
 
Så nu i november/december blir det nog mest att vila upp os och samla pepp inför vårterminen. Vi i Umeå har nämligen fått en ny inomhuslokal som vi kommer kunna ha tillgång till jämt! Den kommer bli klar i januari och jag längtar redan till att börja träna där :) Förut har vi haft en lokal som vi hyrt fredagkvällar och lördagar. Kanske inte jätteroliga tider. Det är verklgien super att kunna träna inomhus. Lydnad går ju att träna ute men de blir fort kallt och man är så otymplig i alla kläder. Agility är för hör skaderisk tycker jag att träna ute. Antingen är det för halt eller för hårt underlag. Så det här blir nog bra !
 
 
 
 

2 kommentarer

AC

25 Oct 2013 11:46

tack! Jo jag sitter på cykel, det är enklast så tycker jag :) Då kan man hjälpa till lite lagom i uppförsbackarna utan att det blir ryckigt som det gärna blir när man kör kickbike.

Carin

06 Nov 2013 20:32

Det går tyvärr inte att tävla både Lydnads-SM och Agility-SM samtidigt iom att du aldrig vet din lottning förrän på plats. Har man kvalat till båda måste man välja......

Kommentera

Publiceras ej