Det känns lite halvjobbigt att skriva upp mina mål för 2013. I det här inlägget hade jag tänkt skriva upp mål för två hundar. Jag hade verkligen sett fram emot 2013 med Ozzy-ett oskrivet blad som bara väntar på att fyllas. Till sommaren skulle han blivit ett år och då hade vi kunnat påbörja agilityträningen och mycket annat.
 
Så det blir en slags omstart för mig, att motivationen för träning på sistone har trytit lite är ingenting som varit en hemlighet. Men jag har ändå försökt glädja mig åt min fantastiska Elton och framgångarna vi haft under förra året! Fördelen med bara en hund att träna är att man har dubbelt så mycket tid för den hunden!
 
Så nu blickar vi frammåt. Nu är vi uppe i elitklass i spår, högre sök, Elitklass lydnad och klass 3 i agilityn. Det handlar alltid om prioriteringar. Att tävla i de lägre klasserna går ganska bra och då kan man lättare tävla flera grenar samtidigt. Kommer man högre upp och ska konkurrera på allvar så måste man nog satsa lite mer på en gren i taget. Men det är så svårt att prioritera, vill göra allt!
 
Mitt mål inom lydnaden är iallalfall att vi ska ta två förstapris till i år och att han ska bli lydnadschampion. Helst vill jag göra det innan våren kommer men det kan bli tight med tanke på att det är rätt få tävlingar nu under vintern, en del av dem går bort pga agilitytävlingar. Annars så är ju Elton i bra form nu lydnadsmässigt. Han känns väldigt säker i de flesta moment så det är mest en tidsfråga när vi kommer ta vårt championat. Lydnads-SM hade ju varit coolt att åka till OM vi skulle kvala in men jag fyller 30 den helgen så de kanske blir en satsning på att ta sig till både lydnads och agility-SM 2014? :)
 
Inom brukset så är det lite kärvt. Det finns bara 5 elitspårtävlingar i år inom rimliga avstånd (30 mils radie). Då elitspåren är populära brukar man lotta. Så man kanske inte kommer med på ett enda om man har otur. Dessutom krockar några av dem med agilitytävlingar. Så där måste jag prioritera för vad jag vill satsa på. Inom sök så är det ju betydligt lättare att komma med på tävlingar och det arrangeras mycket fler tävlingar dessutom. Men då måste jag nog satsa på att träna med en grupp i år. (Vilket tar tid från annan träning) Så det realistiska målet inom bruks är att faktiskt kunna delta i någon elitspårtävling och då få ihop certpoäng. Cert är ju ett drömmål men konkurrenterna i spår är väldigt duktiga.
 
Inom agilityn är planerna att vi ska tävla en hel del. I år finns det 17 tävlingshelger som är möjliga! Hur många vi åker på beror på om jag kommer med på spårtävlingarna eller ej. Mina mål här är att vi ska knipa några cert och helst ta championat! Vi vill oxå samla SM pinnar till 2014 :)
 
 
För att lyckas med allt det här hoppas jag Elton fortsättningsvis får vara frisk och skadefri iår. Det är ingenting man kan ta för givet.
 
 

Kommentera

Publiceras ej