Ja, agilitysäsongen för 2013 har startat :) I år så är vi bortskämda med flera agilitytävlingar under vintersäsongen :) Det är både bra och dåligt. Bra för att det är så vansinnigt kul att tävla men dåligt för att man kanske behöver en rejäl viloperiod på vintern när man bara tränar upp sig inför sommaren.
 
Iallafall så åkte vi upp (jag ,Anna och Ida + 4 hundar) på lördag morgon. Skellefteå ligger såpass nära så det går faktiskt att köra upp tidigt på morgonen. Med tidigt menar jag 05.30!  Fast då behövde vi i gengäld bara boka en natt på hotell. Lyxigt med hotell för en gångs skull, i vanliga fall brukar vi bo i stuga /bekanta. Fast lite trångt blev det i ett dubbelrum med extrasäng.
 
Hur gick agilityn då? Mina mål för helgen var egentligen inga resultatmål utan istället att jag skulle hitta en bra känsla hos mig själv innan loppet där jag inte blir för nervös. Min nervositet smittar nämligen och då blir oftast Elton för het och forcerar banan med vida svängar och många rivningar. Så med tanke på mitt mål så har jag med råge uppfyllt det! Jag är mycket nöjd med att jag lyckades hålla nerverna under kontroll. Resultaten blev därför inte alltför tokiga heller!
 
Ag3A: 10 fel pga ett hoppat kontaktfält (A hindret) samt en rivning. Några vida svängar.
Ag3B: 5 fel pga en rivning, annars väldigt fint lopp med tighta svängar.
Ho3A: 5 fel pga rivning.
Ho3B: 5 fel pga rivning.
 
Summa sumarum: Bibehåll lugnet inför tävling, Elton är snabb men inte så snabb att jag måste spinga allt jag har för det stressar han. Spring ej ifrån honom utan låt honom jobba självständigt på raksträckor.  Slarva ej med kontaktfälten på tävling (på träning sätter han dom klockrent men på tävling är de inte alls lika säkra).
 
Nu hade vi ju bara en rivning per lopp. Förr eller senare får vi ett nollat lopp och rent tidsmässigt så hade han lika snabba eller snabbare tider än border collisarna i 2 utav loppen i helgen. Så att vi kommer ta några cert i år tvivlar jag inte en sekund på :)
 
 

1 kommentarer

AC

08 Feb 2013 12:18

Ja alla SKK-reggade raser kan bli dragchampion. Cockern går i B och att ta cert i lina är nog inga större problem om man har en dragvillig hund och bra skidteknik. Cockern går i samma klass som brukshundarna så om jag skulle köra tex Timmie och Neo i samma klass så skulle troligtvis Timmie komma 1:a. För att Neo då ska få cert så måste han komma in på Timmies tid + 10% och det är där svårigheten kommer, att köra lika snabbt som de större hundarna. Jag skulle vilja ta championat med Neo och jag tror att vi skulle kunna fixa ett cert i lina med lite tur men i pulka kommer det att bli svårare. Pulkan kränger gärna lite och far omkring bakom hunden när man kör, en större hund har då lättare att parera medan det blir tufft för våra småttingar att orka hålla emot. Kul att ni ska tävla :D Det kommer säkert att gå superbra!!

Kommentera

Publiceras ej