Ja nu börjar så sakteliga år 2013 komma till ett slut och vi ska snart blicka fram mot ett nytt år. Detta betyder att det är dags att göra en summering av året och att göra planer för nästa år. 2013 har varit ett helt fantastiskt år för mig och Elton. Jag undrar var jag ens ska börja? Men vi börjar gren för gren:

Lydnad

Mål: Lydnadschampionat

Vi hade ett förstapris i elitklass med oss i bagaget sedan vännäs tävlingen i december som även var vår premiär i eliten :) Sen startade vi i Umeå i februari samt i Åsele i mars och tog ett förstapris bägge de gångerna! Lydnadschampionatet var i hamn! Helt otroligt. Tre 1a pris i eliten på raken. Dessutom tog vi championatet i Åsele vilket var i en ishall som tydligen är känd som en väldigt stökig tävlingsplats, tur att Elton inte är så störningskänslig!  Dömde oss gjorde i dessutom en av årets SM domare så jag kände mig faktiskt lite extra värd just det här 1:a priset :) Vårat mål under 2013 var just att ta lydnadschampionatet så här nådde vi målet och det väldigt snabbt dessutom! Efter vi nått målet har vi dock fortsatt tävla några tävlingar för att försöka kvala in till lydnads SM. Poängen som krävs är dock skyhöga och när man tävlar många grenar så blir det svårt att få till det där lilla extra som krävs för att vara på SM nivå. Jag tvivlar inte en sekund på att om jag hade satsat mer på lydnaden så hade vi allderles säkert kunnat kvala till lydnads SM.

Agility
 
Mål: Dubbelchampion i agility

Jag gick en agilitykurs får Åsa Emanuelsson våren 2013. Det öppnade mina ögon och jag började våga köra offensivt. Innan hade jag delade känslor när jag tävlade. Jag kände stor prestationsångest, var rädd för att glömma banor, göra fel mm. Men nu så började jag tänka att det bara är att ösa på, vad mer kan hända än att bli diskad? Och herregud vilken skillnad det blev! Nästan varje tävling vi deltagit på har vi plockat Cert och Sm pinnar. Helgen 6-7 juni i Nordmaling kommer jag aldrig glömma då jag plockade tre cert och bägge championaten! Vilken glädjeyra! Sen har det bara rullat på,  13 SM pinnar har vi plockat under året och vi kvalade till agility SM i augusti!! Så nästa år blir det SM i agility i Sollefteå! Målet för året var att ta championaten och det nådde vi med råge!

Bruks
 
Mål: Start elitklass spår, CERT elitklass spår

Premiär i elitklass i spår skedde i maj på hemmaklubben. Vi hade gått en brukslydnadskurs under vintern och jag kände mig egentligen inte klar för elitklass redan (vi blev uppflyttade till elit på hösten innan) men vi startade ändå bara för att det var en hemmatävling. Och det ångrar jag verkligen inte. Vi vann nämligen klassen och fick CERTET!!! Helt otroligt, började nästan gråta på prisutdelningen, så chockad var jag. Sen tränade vi under sommaren och nästa tävling var i Piteå. Den tävlingen gick oxå  riktigt bra och vi fick certpoäng men tyvärr kom vi tvåa utan cert. Dock så var tävlingen distriktsmästerkap i bruks och eftersom den som vann inte tillhörde övre Norrlands distrikt så blev vi DM mästare i spår!
 
Sen anmälde jag mig till tre tävlingar till men en blev jag bortlottad på (Sundsvall) och sen blev jag sista reserv på både Umeå och Skellefteås tävlingar. Det såg mörkt ut att få tävla nå mer bruks i år :( Men som genom ett under så kom jag med iallafall pga strykningar på bägge! Det gick väldigt bra på båda dessa tävlingar och igen vann jag bägge gångerna och fick ta emot 2 CERT! Championatet var i hamn och det efter den 4e elitstarten!

Sen genom en slump fick jag reda på att jag just nu även ligger på plats nr 25 på SM kvallistan i spår!  (De tar in 30 st till SM) Ååå de skulle vara så häftigt att få tävla SM i bruks, hur många cockrar har gjort det genom tiderna? :)

Sen har vi även tränat en hel del sök under året, jag hade en sökkurs i våras och fick igång en grupp för lite regelbunden träning. Men tyvärr blev det ändå för lite träning totalt för att jag skulle våga tävla.

Målet för året var inom bruks att starta elitklass och ett drömmål var att ta ETT cert och det kan man ju säga att jag uppnådde med råge, skulle aldrig någonsin trott att vi skulle kunnat bli spår champions under året!

Jakt

Mål: Godkänt i Nybörjarprov B

Under våren fick jag veta att det skulle arrangeras ett nybörjarprov för spaniel i Umeå. Självklart blev jag då sugen att prova! Tyvärr har jag inte riktigt haft tiden för att träna så mycket pga alla andra grenar jag tränar och tävlar i. Men hur svårt skulle det vara? Elton är en naturbegåvning när det gäller jakt :) Så vi startade utan så mkt träning alls faktiskt och titta hur bra det gick! Vi blev godkända med bred marginal, vi fick 3 poäng från max och väldigt fina vitsord. Målet var därmed nått iochmed att vi blev godkända!
 


Elton tog sitt första CERT och dessutom klassvinst i elitklass spår på Umeås vårprov!
 
 
Elton CERT nr 2 och klassvinst i elitklass spår på Umeås höstprov!
 
Elton Distriktsmästare i spår i Piteå!

 
Elton klassvinst, 3e CERTET och spårCHAMPIONAT i skellefteå!
 
Elton Reserv-CACIB på internationell agilitytävling i piteå!
 
Elton GULD i lag DM agility i Luleå!
 
Elton dubbelchampion i agility samma helg i Nordmaling!
 
 
Elton Lydnadschampionat i Åsele!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Elton godkänd i nybörjarprov B spanieljakt
 
 
Ja det var en summering över vårt fantastiska år 2013! Mål för 2014 kommer senare och nu önskar jag en god jul och ett gott nytt år till er alla!
 

1 kommentarer

AC

27 Dec 2013 16:51

Supergrattis till ett fantastiskt år!!

Hörru, jag tänkte på SM. Du fungerar inte på att åka till Härnösand och köra SM där också? Det hade ju varit grymt att ha ett spaniellag i stafetten :D Om vi hittar någon mer som kör med spaniel dvs ;)

Kommentera

Publiceras ej