Mycket skidor och mycket hundträning har det blivit i helgen. I fredags åkte jag och Ida skidor med alla fyra hundarna. Wilma springer framför oss lös, efter kör jag och Elton och sist Nessie, Ida och Mitra. Var superbra före, allderles nypistat och perfekt. Kanske något tungt om man ska vara petig. Körde hela varvet runt med en paus i mitten där vi lät hundarna springa lösa en stund. Bra träning för både hundar och mattar :) Elton var jätteduktig och drog bra hela tiden. Men med tanke på att vi fortfarande bara kör som max 8,6 km varje gång vi drar och jag fortfarande inte har superbra kondis så är det väl bra att vi skippar vindelälvsdraget för i år. Men nästa år är vi taggade!

Efter lite vila så for vi iväg på klass 1-2 agilityträning i lokalen. Vi var bara tre stycken så det var riktigt lugnt och skönt. Att slippa alla ekande skall om inte annat! Tränade push and pull, tighta svängar och slalomingångar. Mycket motivationshöjande övningar vilket är bra att göra emellanåt.

I lördags tränade vi lydnad i lokalen och det blev även lydnad en timme i söndags på ssrks inomhusträning. Jag måste fokusera nu ett tag på stor intensitet i fjärren sitt/ligg på avstånd.  Tränar ständigt på snabba gripanden och där måste jag  fokusera på metallen och ingångar med apport. Även gripande och ingång med vittringspinne (vilket är mer än tålamodskrävande!)

Åkte 8 km skidor utan hund i söndags. Köpte nytt skidställ (jacka och byxor) i söndags som jag bara var tvungen att inviga :) Så jag och syrran åkte en sväng på gammlia, där får man inte ha med hund. Men tekniken måste ändå slipas.

I övrigt har det blivit lite shopping i helgen, njutit av det fina vädret- lockade till och med Peter ut i finvädret på en prommis på isen på nydalasjön.






1 kommentarer

Elon och Linus matte

19 Mar 2012 21:59

Det var verkligen mycketträning under en helg, men visst är det kul om man är intresserad av en särskild hundsport ? Kul att se hundarna gilla det också. Dubbel glädje = delad glädje

/Elons och Linus matte

Kommentera

Publiceras ej