Lördag:

På morgonen såg det riktigt grått ut på himlen och jag befarande det värsta, regn och kallt. Percis som det var i skellefteå sist. Jag tycker agilitytävlingar är riktigt tråkiga när det enda man kan göra är att sitta o frysa i tältet påbylsade massa regnkläder och dylikt. Men vädret slog om och det blev sol och nästan sommarvärme :) Dagen för min och Eltons del började med HO2. Banan var relativt enkel men med en del klurigheter som att leda förbi dom förbi fel tunnelmynning osv. Loppet gick väldigt bra, Elton var med mig och även fast jag på några ställen hamnade på fel ställen lyckades jag leda han rätt. Tyvärr blev det en rivning och ingen pinne där :( Sen i AG3 så har jag inga som helst krav på mig själv eftersom vi precis kommit upp i trean och jag känner att vi är förhållandevis gröna jämfört med alla duktiga och erfarna ekipage som krigar i toppen. Så den klassen är skönast och roligast att köra! Denna bana var kul och också ganska enkel men det var en väldigt tight bana. Starten var klurig och jag gjorde ett byte som jag aldrig gjort tidigare och Elton rev hinder nr 3. Men vi körde vidare och trots några felplaceringar av mig så tog vi oss felfritt resten av banan. Kollade resultatlistan efteråt: hade Elton klarat det hindret hade vi fått certet! Detta var andra helgen som det händer. Förra gången i skellefteå så hade vi oxå tagit cert om vi inte rivit ett hinder! GAH! Inte för att jag blir besviken eller irriterad för det eftersom jag aldrig skulle förvämnta mig ett cert redan men när de är så nära är det förargligt...

Förutom agility passade jag och Ida på att göra en uppletanderuta i skogen. Jag gjorde tre korridorer där Elton fick hämta föremål på olika djup. Lite olika problem uppstår vid uppletande. 1: Han springer till gamla "legor" och letar (både i den korridor han letar i och springer till den tidigare korridoren) 2: Han springer inte tillräckligt djupt alltid 3: Han springer fort fort fort men används näsan? Att han har farten och motivationen är ju verkligen glädjande, men inte alltid till hans fördel när det börjar bli svårt och krävas lite systematik och koncentration. Ju svårare det blir desto fortare vill benen gå... Söndag Uppehåll även hela denna dag, härligt! Men resultatmässigt var det mindre härligt. Dagen började för vår del med HO2. Jag hade klantigt nog inte stoppat undan min snörboll bättre i fickan så jag blev faktiskt diskad pga att jag hade snöret dinglande ut ur fickan uner loppet. Men det gjorde inte så mycket för vi fick ändå 10 fel i loppet. 5 fel pga en slalomingång som han inte tog och 5 fel pga en rivning. AG3 var inte bättre den heller. En rätt svår bana med många klurigheter. Han rev första hindret, fan! Sen blev de massa andra fel med som följde av att jag inte riktigt iddes koncentrera mig nu när vi ändå inte var felfria. Så helgen har gått i rivningarnas tecken. Iof bara en rivning per lopp men det är ett för mycket!

Vad tar vi med oss av helgen och vad behöver vi träna på? Jo, hoppteknikträning. Speciellt starter och upplopp. Sen även självständiga slalomingångar från olika vinklar i hög fart där jag är placerad på olika ställen. Men det är inte lätt att få till bra träningspass, eller träningspass överhuvudtaget. Just nu är det mycket på jobbet, är alltid det under fältsäsong men absolut mest innan midsommar och semestrarna. Sen har jag en vardagslydnadskurs för björkstadens hundklubb som iof snart är slut. Sen är jag måndagsledare på björkstadens hundklubb. Sen sitter jag med i agilitysektorn för Umeå brukshundsklubb och i styrelsen för björkstadens hundklubb. Samtidigt vill jag träna både för att kunna starta elitlydnad till hösten/vintern högre spår(och kanske sök?) till hösten och agilityträning ska ju oxå bli av när det är i den grenen jag faktiskt tävlar mest. PUST!

3 kommentarer

Carin

12 Jun 2012 00:26

Gå inte i samma fälla som så många andra (inklusive mig själv) att försöka bli bra/bäst i alla grenar samtidigt!

Tillslut kroknar hunden om du har otur och det hela blir inte lika roligt etersom man stöter på problem som man inte hinner lösa just för att man gör så mycket samtidigt!

Dela upp året och ta några grenar i taget....



Jag kör bruks i omgångar- efter att vi blev uppflyttade till högrespår gick Khi inte ett spår på 1½ år förrän sent i höstas igen......

Och lydnaden har vi lagt på hyllan ett tag nu - nu kör vi bara agility och vallning. Brukset får vila över sommaren förutom "underhåll".

Linnea

16 Jun 2012 13:44

Så söt.

Jenny

20 Jun 2012 15:19

Jo snart har vi en liten till. Men vill ändå att Multi ska börja hålla sig hel iaf ett halvår i taget.



Kul att det fungerar så bra i trean, ska bli kul att se er där om vi nu lyckas hänga på samma tävlingar något i år :)



Min mail: [email protected] Vet inte om jag riktigt vill se det, men kan säkert vara nyttigt :)

Kommentera

Publiceras ej