I helgen har jag varit på en kombinerad lydnads och brukslydnadskurs. Imorgon är det tredje och sista tillfället. Instruktör är Mariah Andersson, en tjej som tränar och tävlar det mesta med sin Kelpie Redo. Vi har hållit på från 8-17. Vi har snart gått igenom de flesta momenten som förekommer i högre-elit brukskydnaden samt i klass 3-elit lydnad. Sen har vi fått träna individuellt i flera korta och intensiva pass.

Väldigt nyttig kurs och bra peppning inför lydnaden. Lydnaden kommer längst ner på min lista när det gäller att träna. Det är så mycket detaljer och tragglande tycker jag. Men jag har så härlig hund att jobba me vilket i sig gör det underbart att träna!

Många värdefulla tips har jag tagit till mig. Till exempel så ska jag aldrig skicka på samma ruta 2 ggr i rad utan flytta den varje gång och istället använda target lite mer. Tips på konskick och apporteringsdirigering inför eliten har jag fått (ska dock koncentrera mig på klass 3 momenten nu i vinter). Apporteringen ska jag bara träna ingångar mot mig och inte kasta apporten. Vittringen ska jag nog helt börja om med. Jag har varit allderles för slarvig med kontaminering av pinnarna och jag vet ärligt talat inte om det beror på kontaminering eller ej när han har tagit fel pinne. Så för att vara på den säkra sidan och inte låta Elton få sämre självförtroende ska jag fixa en hög nya pinnar som jag ska vara ytterst noga med. Funderar även på att testa en luktdiskrimineringsövning med pinnar i glasburkar...

Frammåtsändande har jag fått grunderna till och det är väl bara o spotta i nävarna och börja mängdträna saktagåendet... suck!

1 kommentarer

Anonym

13 Jan 2012 22:52

Tack :) Jo vi har börjat köra med burkar, är skitkul. Även om hon ibland får en akut attack av "försöka få ut pinnen". Men inget tugg, plockade i pinnar och annat svammel som kan förstöra momentets helhet utan bara mängdträning på doftsortering :)

Kommentera

Publiceras ej