Idag har jag och Elton tävlat lydnad i Umeå på surf. Det var ju ett tag sen vi tävlade lydnad sist, det var i november i vännäs. Då gick det över förväntan och vi kammade hem ett 1a pris. Jag har bestämt mig för att jag vill satsa på ett LP3 innan jag går vidare upp i eliten.

Vi har hunnit träna en del sedan november. Både i lokalen vi har, vi har hyrt ridhuset några tillfällen och sedan har det blivit några sporadiska träningar utomhus. Så inför tävlingen idag kändes det rätt bra men jag var sjukt nervös för "rutan". Där har vi mest tränat med bara koner utan band. Nu lånade jag Helenes ruta med kantband för någon vecka sen och då har han haft en tendens att inte vilja kliva över banden utan stannat för tidigt. Rutan, vittringen och fjärren är ju värda 40 poäng var och man har inte råd med att nolla något av de momenten.

Det som känns skönt med regelförändringen är ju att inkallning med ställande blivit lättare (läggandet borttaget), platsliggning är nu bara 3 minuter och helhetsintryck infört. Dessutom är inkallningen bara värd 30 poäng nu jämfört med 40 tidigare.

Men tävlingen då:

Elton var inte lika "het" som han brukar men samtigt väldigt lagom i aktivitetsnivå. Sittande i grupp och platsliggning gick super, dubbeltia där. Dock var nog platssittningen 2 min istället för 1 min för flera i publiken reagerade på att det var så lång tid. Surt för pudeln som lade sig efter 1,5 min och nollade det momentet!

Fritt följ gick bra, han var med mig  hela tiden. Jag var lite nervös för jag såg att de skulle göra 3 steg på stegförflyttnignarna frammåt/bakåt /vänster/höger. Dumt nog har jag aldrig tränat 3 steg tidigare och vänster är väl det som är mest kritiskt. Men domaren gillade det hon såg och vi fick härliga 10 i betyg :)

Rutan gick jättebra, han sprang in direkt i mitten och sedan blev det ingen tjuvstart på inkallningen den här gången ;) tack Helene att jag fick låna din ruta och träna på! Att träna på långa avstånd tror jag oxå hjälpt en del.

Det vi behöver träna (nöta) är apporteringarna. Bra gripande utan flams, tempo in mot mig och ingångar med apport. Fjärr med störning bakom och såklart bättre inkall med stå (bättre reaktion på ställandet)

Betyg

Sittande i grupp: 10
Platsliggande: 10
Frill följ: 10
Sättande: 10
Inkall med ställ: 8
Rutan: 10
Hoppapport: 9
Metall apport: 9
Vittring: 8,5
Fjärr: 9
Helhet: 10
Totalt: 297 poäng av 320 möjliga och ett 1:a pris !




Imorgon ska jag åka till Norsjö och försöka knipa ett sista 1:a pris och LP3 :) Jag efteranmälde mig i veckan till den tävlingen då jag känner att jag vill göra bort lydnaden nu och satsa mer på brukset och agilityn nu. Går det så går det!

7 kommentarer

Emma

25 Feb 2012 15:51

Grattis! :D

Jenny

25 Feb 2012 16:08

Grattis! Vilka härliga poäng! :)

Ida

25 Feb 2012 17:33

Riktigt fina poäng! Jättegrattis igen, ska mycket till om ni inte ska få LP3 imorgon! ;-)

Helene

25 Feb 2012 18:13

Jävlar vilka bra poäng! Bra att ni haft nytta av "min ruta" :-D. Grattis!

Lina

25 Feb 2012 21:38

Grattis!!! Vad ni är duktiga!

Carin

25 Feb 2012 22:44

GRATTIS!!

Det såg verkligen jättesnyggt ut på planen.

Håller tummarna för LP imorgon!

Sofia

26 Feb 2012 00:19

Supersnyggt! Stort grattis!

Kommentera

Publiceras ej