Fick en smärre chock när jag såg besöksstatistiken när jag nu loggade in på bloggen. Över 100 st läsare! Annars brukar det stadigt ligga på ca 20 st som följer mig blogg. Tack för allt stöd och alla varma kommentarer jag fått här och via facebook, telefon och sms. Det värmer! Ännu har jag inte hört något från strömsholm så läget är ännu oförändrat.
 
Iallafall tänkte jag bryta av med en positiv nyhet. Jag var ju och tävlade lydnad med Elton i vännäs i söndags. Premiären i eltitklass! Jag hade som inga jätteförhoppningar på ett 1a pris. Både platssittningen och apporteringen har gått dåligt på träning. Men tydligen kan herr Elton överraska mig. Han tyckte väl jag behövde muntras upp en aning :) Det gick nämligen kanonbra, mycket bättre än jag någonsin kunde hoppats på. Vi landade på totalt 277 poäng och kannamde hem ett 1a pris och vann dessutom klassen!
 
Vi började med platssittningen, Elton har ju på träning lagt sig ner innan tiden gått ut. Men de gjorde han inte den här gången. 9a i betyg (flyttar tassar)
 
Efter det följde platsliggningen och där fick jag en snäll 10a. Gjorde ett dk på nerläggandet och sen halvsatt han sig på uppsittet. Men vi tackar och tar emot ett fint betyg!
 
Jag drog startnummer 4a och blev sista ekipaget ut. D andra var en rottis, en kelpie och en pumi. Fria följet gick bra. Fick en 8a i betyg. Smådetaljer som drog ner betyget. I elitklass får man vara nöjd med en 8a i FF för det är nästan omöjligt att få högre oavsett hur bra det ser ut. Dessutom är FF väldigt lång i eliten och jag är glad att Elton har en bra uthållighet.
 
Elton är väldigt säker på zätat. Ordningen var stå, ligg och sitt. Det går faktiskt bättre när jag tränar det sällan än att jag ska hålla på att traggla det fram och åter. Han gjorde skifterna korrekt och jag fick glädjande nog 9,5 (sent ställande)
 
Sen var det inkallning, behövde göra dk på ställandet. Fick en 8a. Här behöver jag helt klart träna in snabbare ställande och läggande i framtiden.
 
Rutan var kanonbra!, jag gillar domarens kommentar: Imponerande, snyggt! :) Rutan är ju ett av hans säkrare moment, behöver bara underhållsträna och se till att han kan hitta rutan självständigt utan föregående synretning.
 
Apporteringen har som sagt strulat lite genom att han blir för het av apporterna och struntar i konen, alternativt tar apporten i mitten (första bästa han ser). Men nu gjorde han den klockrent förutom att han "dödade" apporten med framtassarna. En 8,5 (slarvigt gripande)
 
Apportering metall och hopp var hans enda betyg under 8 då han "dödade" apporten med framtassarna, och travade med den på tillbakavägen samt tuggade på den. 7 i betyg.
 
Vittingen gjorde han bra men det tog ett tag innan han bestämde sig för den rätta. Har väl inte tränat så mkt svårare luktdiskriminering när jag bara håller pinnen kort innan. Fick en 9a för slarvigt gripande.
 
På fjärren gjorde han ett skifte fel, flyttade sig något Betyg 8. Måste jobba på bakåtsitt från stå. Allmänt på fjärr på långa avstånd.  
 
1Sitt i grupp -9
2Platsliggning-10
3Fritt följ-8
4Zätat -9,5
5Inkall-8
6Rutan-10
7Apporteringsdirr-8,5
8Metallapport och hopp-7
9 vittring-9
10 Fjärr-8
 
Totalt: 277 poäng av 320 och ett 1a pris!
 

Kommentera

Publiceras ej