I helgen har jag tränat uppletande och lydnad. Uppletande i två olika rutor. I lördags i klubbens ruta och idag i kullaskogen. Jag har en ny taktik nu. Jag vallar hel ruta men lägger bara ut föremål i en korridor. Föremålen har varit ganska stora och många. Sen får han inte se när jag lägger ut utan hans energi räcker och blir över även om han inte får en synretning. Jag tror på att hon han får tillräckligt många erfarenheter av att hitta föremål dit jag skickar så kommer han lita på att han ska springa rakt ut och leta dit jag skickar.

Uppletandet gick jättebra bägge dagarna. Rutorna var båda öppna och den ena med lövskog och den andra på tallhed. Jag nöjde mig med 3-4 skick i varje korridor. Viktigt tror jag att det är att sluta när det går bra och lägga band på sig att utmana ödet. Lätt hänt att man kör för många skick så att hunden blir trött och okoncentrerad.

Lydnad tränades på klubben. Har tränat dold platsliggning, plats sittning, apportering över hinder, apportering av metall, sittande under gång, rutan (treans) och treans fjärr på 5 m håll.

Är väldigt nöjd med fjärren. Lagom intensitetsnivå och bara i skiftet sitt-stå har han rört sig frammåt. Skiftena ligg-sitt hade kunnat vara mer explosiva. Tror jag ska träna dom separat ett tag så att jag inte förstör de andra skiftena.

Rutan var ju längesedan jag körde. Nu har jag provat skicka han på ca 25 m håll och då har han direkt fått sug ut mot rutan och hittat mitten! Det är helt fantastiskt! Ligg, transport och inkallning har inte varit några större problem. Det här momenten känns faktiskt ganska bra och inte långt ifrån klart. Men jag ska fortsätta träna på att skicka på rutan så att han blir ännu mer säker på att hitta mitten.

Det som har varit helgens stora missnöje och ett problem jag absolut måste få bukt med är hans tjuvande när jag lämnar han sittande. Det ger förargliga avdrag som känns väldigt onödiga. Så nu får jag träna sitt stanna kvar varje dag och med retningar!

Kommentera

Publiceras ej