Jag har ingen aning om hur man lgger IPO spår eller hur det ska se ut. Men nu tänkte jag testa ett nytt sätt att lägga spår för att få Elton att bli noggrannare så att han inte missar vinklar och apporter.

Jag gick ut spåret i medvind och på en kortklippt gräsmatta utanför huset. Jag skar upp pyttesmå bitar av korv som jag la i varje fotsteg de första 10 meterna för att sedan bli varannat steg och sen avslutades spåret med en liten hög med korvbitar. Totalt blev det bara ca 50 meter. Men jag ville se hur han skulle lösa uppgiften.

Tog ut honom bara ikoppel och halsband och tog han till startpukten. I början ville han dra iväg som vanligt men jag höll tillbaka honnom i kopplet och visade han godisbitarna. Efter 10 meter hade han fäst ordenligt i spåret. Blev som varm av lycka inombords när jag såg den lilla ivriga spanieln jobba med näsan som fastklistrad i gräsmattan! Sen när han kom till slutet så ville han fortsätta och jag lät honom göra det för att se hur han skulle lösa det. Jag hade korsat en cykelväg av asfalt och en upp på en annan gräsmatta på tillbakavägen och jag blev riktigt glatt överraskad att han på samma sätt klarade lika bra att spåra här med.

Får man bara ner stressnivån så är han en riktigt bra spårhund! Tror att jag ska göra dessa övningar nu ett tag framöver.

Kommentera

Publiceras ej