Året 2011 börjar närma sig sitt slut. Jag har haft en riktigt bra jul. Julen spenderades med familjen i Umeå. På juldagen begav sig jag och Peter och hundarna upp till svärföräldrarna i piteå.  Här har vi nu varit 4 dagar och vilat upp oss, vräkt i oss mat och bara latat oss. Långprommisar är det enda hundarna har fått roa sig med samt lite sporadisk lydnadträning i garaget emellanåt. Imorgon är det dock dags att bege sig hemmåt.

En bok jag lånat och verkligen lusläser just nu är Maria Hagströms bok -från valp till stjärna. Rekommenderar den verkligen. Iallafall jag får jag massa nya ideér om olika saker från den. Dock går det inte att komma ifrån att det mesta med hundträning och fri vilja bygger på att hunden är riktigt taggad på att få belöningar. Det hjälper verkligen till oxå att hunden är energisk och har en stor arbetsmotor. Där är mina hundar verkligen på olika plan. Tror inte jag skulle kunna få Wilma att någonsin få samma uthållighet motor och snabbhet som jag med lätthet kan få med Elton. Jag ser även mycket fram emot att gå en tredagars brukskurs med Elton. Det som ska tränas är lydnadsdelen och då fritt följ samt tre ytterligare valfria moment.

Utvärdering av mål 2011:

Lydnad:
Har tittat igenom mina mål jag skrev förra året och jag har verkligen lyckats nå dem med råge. I lydnaden hade jag som mål att ta LP1. Hade under hösten 2010 tagit 2 förstapris i lydnadsklass 1 nere i blekinge och det sista 1a priset tog jag i karlshamn i mars 2011. Sedan så rullade det bara på. Jag hade utmärkta träningsmöjligheter i blekinge. Tillgång till ridhusträning 2-3 ggr i veckan och sedan gick jag en superbra tävlingsförarkurs för en tjej som ingått i talangtruppen i lydnad flera år i rad. Jag flyttade upp till umeå pga nytt jobb i maj och sen tog jag LP2 med tre  förstapris på raken (två i maj och 1 i juni). Sedan blev det lydnadsuppehåll under sommaren för agility och bruksträning. Till vintern uptogs lydnaden igen  och jag anmälde mig till en start i lydnadsklass 3 i vännäs i november. Även det lyckades fint och det blev ett förstapris! Mycket tack vare att vi har varit ett gång som styrt upp träning gemensamt, både utomhus och en superfin lokal. Ensam är inte stark, det är verkligen toppen att kunna få hjälp med träningen och verkligen planera upp passen gång för gång.

Bruks/sök:
När det gäller bruks så har det blivit en start i spår och en i sök-båda lägre klass. Jag hade inget mål för brukset uppsatt. Ville verkligen ta det lugnt och få en trygg platsliggning med skott innan start var att tänka på. Elton har aldrig varit skotträdd men däremot blivit tok het i samband med skott och jag skyller på tidigare kennelträffar där jag utsatt honom för på tok för mycket skott i samband med jaktträning. Men det är lätt att vara efterklok. Men hursomhelst så hade jag utmärkta möjligheter att träna sök med ett gäng i blekinge under hela 2010. Där bland annat Inki och Roland Sösten var med. När jag flyttade upp till Umeå fanns det dock sämre möjligheter för sökträning men efter tåmelägret hösten 2011 där vi tränade sök en hel vecka så vägade jag ändå starta i lägre sök. Det gick superbra! Han sökte så fint att jag blev nästan tårögd. Även domarna blev eld och lågor av att se min fina svarta virvelvind söka med sånt tryck och energi. Han hittade alla figgar, även den dolda i låda och det enda som var att anmärka på var min oerfarenhet. Fick 9,5 av bägge domarna. Lydnaden gick även den bra och uppflytt till högre var som i en liten ask. 

Bruks /spår:
Även i spår är Elton en naturbegåvning. Han har i stort sett aldrig missat på ett spår och jag litar fullständigt på honom. Dock kan det gå lite fort och slarvas en del iochmed det. Spårupptagen kommer bli ett gissel! Startade i lägre spår sent i höst med Elton men tyärr var vädrets makter inte med oss. Eltons svagaste punkt är regn. Bland annat därför tävlar vi lydnad gärna på vintern och i ridhus. Spåret gick super alla apporter funna, även budföringen som skedde inne i skogen (Elton var den enda som genomförde den av samtliga lägre ekipage!). Fick fullt på specialen. Lydnaden gick dock inte alls. Vill inte krypa, lägga sig eller sätta sig i blött gräs. Så därav bara ett godkänd. Sjukt besviken men så kan det bli.

Agility:
Målet var att ta sig till klass 2 i båda klasserna. Hopp har varit väldigt svårt att ta pinnar i av någon anledning. Det går så fort och jag hinner inte med samt att rivningarna är ett faktum. I agilityn får jag bättre kontroll eftersom jag får en broms på balanshindren. Men Elton är en riktigt kul hund att bäde träna och tävla. Han är alltid pigg och glad och älskar detta. Farten bromsas aldrig av någonting vare sig det är gassande solsken, regn, nya miljöer, skällande hundar osv. Är så glad att ha fått en så underbar hund eftersom Wilma är tvärtom och hon blir låg och tappar all fart för minsta lilla. Vi har nått målen med råge då vi tagit oss till ho2 och ag3 :)

Mål 2012
Lydnad: Ta Lp3 innan sommaren
Bruks/spår: Uppflytt till högre i vår samt minst godkänd i högre spår till hösten.
Agility: Ta oss till hopp 3. Bli ännu säkrare på kontaktfält, slalomingångar, få bättre hoppteknik, tighta svängar.
Jakt: Starta i enkelt vatten och vattenprovet. Ev träna inför nybörjarprov b och starta beroede på hur mycket tid som finns över.

1 kommentarer

Ida

29 Dec 2011 17:54

Som din träningskompis som ska pusha dig framåt måste jag ju säga att du fegat med målen. :P Klart ni ska ha som mål att ta cert i agilityn, han är ju i trean och ni har absolut kapaciteten! Och vad är målet för lydnaden efter sommaren, ni tänker väl inte ge er där? ;) Uppenbarligen fegade du ju i fjol också eftersom ni överträffade dem så mycket. :P

Kommentera

Publiceras ej