Idag fick jag reda på något jättetråkigt. Min kollegas 4 månaders valp blev påkörd i helgen. Jag vet inte alla detaljer men tydligen så backade han över den när han skulle flytta på bilen inne på deras gårdsplan. Jag blev väldigt ledsen när jag hörde det.  Elton och valpen brukade busa runt helvilt när vi var ute och jobbade i skogen ihop. Och nu är han bara borta...  Jag kan bara ana smärtan och sorgen som min kollega känner och kände just i det ögonblick han blev medveten om vad som hade hänt. Fy fan!

Nä från och med nu ska jag använda kopplet betydligt oftare än jag gör. Det är ofta i ren lathet som jag låter Elton gå lös nästan överallt. Han lyssnar ju så bra och kan gå fint brevid mig om jag kräver det. Men en olycka händer så lätt och jag vill behålla min guldgosse läänge till. Det vita han har runt nosen ska bli grått innan han får vandra vidare!



Så till något roligare, jag har börjat en fortsättningskurs i agility. Vi skippade nybörjarkursen och gick direkt på fortsättningen ;) Nä men nybörjar kursen krockade med brukskursen så då vade jag att gå brukskursen istället. Sen har jag tränat grunderna en del och Elton är så lättlärd att en fortsättningskurs nog inte är omöjlig för oss.
Idag tränade vi på lite olika kombinationer. Ännu så kan jag verkligen inte sätta in slalomet i en kombination. Jag måst först arbeta bort "linan" vilket är en utmaning. Elton tycker nämligen att om man kopplas lös så är det ju dumt att ta den längre och långsammare vägen genom slalomet när man kan springa genom första porten o sen bara rakt fram. Däcket gör han rätt om det är på medium höjd men när jag höjde upp det till largehöjd krachade han in i det och sprang sedan under det. Ååå , svårt de där o veta på vilken höjd man ska träna innan man vet riktigt säkert i vilken klass han kommer att hamna!

2 kommentarer

Anna-Carin

25 May 2010 22:07

Han är ju jakthund så naturligtvis är mitt mål att jaga med honom ;) Annars hade jag aldrig köpt honom! Men om det blir på riktigt eller på jaktprov vet jag inte, troligtvis det sistnämnda.



I räddningen bygger man alltid upp ett enormt figgintresse innan man börjar med markering, sen tränar man oftast markeringarna utanför själva söket. Med Neo la jag in markeringarna tidigt eftersom det var de bästa sättet för honom att få bort osäkerheten för nya människor. Var mest bara nyfiken vad motivationen var, alla grupper gör väldigt olika!

Anna-Carin

26 May 2010 17:09

Ja, där går våra åsikter isär ;) varför köpa en utpräglad jakthund om man inte tänk jaga eller en vallhund om man inte tänk jaga? Sen kan man ju göra mycket annat också, så länge man jagar eller valla regelbundet. om hunden inte kräver vall eller jakt så är det enligt mig ingen bra jakt eller vallhund, en riesen som nöjer sig med soffan och koppelpromenader är ingen riesen ;)



Neo gillar sök och lydnad men inget gör honom gladare eller tröttare än jaktträning, det kommer du säkert märka när du börjar med Elton.



Ska bli kul att följa er i söket!!

Kommentera

Publiceras ej