Tänka sig att man åker 6 mil enkel väg för att kunna träna agility några timmar  och för lydnadsträning åker man 3 mil vintertid. Men inte är det kul att träna utomhus, det har mer eller mindre regnat konstant varje dag den här månaden känns det som. Så därför packade vi in oss fyra människor och 5 hundar (tur att hundarna är små:) och tuffade iväg till vännäs för lydnadsträning. Träningstiden är mellan 21-23 så det är väl inte den bästa tiden för man kommer ju hem så sent, men men.. Man får väl offra sig lite om man vill få nöjda och glada vovvar.

Började med passivitetsträning på läktaren och det gick väldigt bra (jämfört med hur det brukar gå) Sedan när vi började träna så var det såå svårt att låta bli backen, båda hundarna var som dammsugare. Fick mest belöna spontan kontakt i början. Nog kan jag säga till dem oxå när de gör sådär men Wilma blir låg då och svår att fortsätta träna med och Elton slutar för en stund men fortsätter sen igen efter ett tag. Då tycker jag det är bättre att de måste lista ut att kontakt lönar sig men att nosa gör det inte för då  står matte still och är tråkig.

Iallafall var Wilma jättetaggad i början, tränade lite på fritt följ, att springa till target i rutan och hopp över hinder och allt gick rätt bra. När hon började bli seg och okoncentrerad böt jag hund och körde med Elton istället. Det var ganska bra att det var rätt så tomt i ridhuset. Bara vår lilla grupp samt några entaka ekipage var där. Lagom störning för Elton såhär första gången i ridhus. Så jag är nöjd över hans prestation, mest nöjd är jag över att han kunde slappna av något så pass.

Jag tror att jag ska försöka fara till vännäs och träna lite nu och då framöver på onsdagar som komplement till forlundas växthus och agilityträningarna i vindeln. Så har man något att se fram emot som är helt oberoende av vädret :)

1 kommentarer

Anna-Carin

26 Nov 2009 16:16

Härligt att det går så bra med passiviteten!! :)

Kommentera

Publiceras ej