I skrivande stund är Zack snart 11 veckor gammal.  Jag har haft honnom i snart 3 veckor. Jag kanske inte ska dra så stora slutsatser på bara 3 veckor men det jag har sett hittills är att han är betydligt livligare valp än vad Gimli var. Han sover väldigt mycket men under sina vakna pigga stunder så är han väldigt röjig. Har försökt ta med honnom på allt möjligt. Lekparker, trafikerade vägar, djurbutiken, stugan, bryggor, sandstrand, skogen mm.  I alla miljöer har han varit väldigt oberörd. Inga underlag är jobbiga. Det som är lite läskigt för honnom är dels nya människor. Detta hoppas jag vi kan jobba på så han får en positiv bild av främmande. Sen tycker han det är lite läskigt med mörker. Det verkar va standasd för valpar. Mörker kommer han verkligen vänja sig vid så de är jag inte orolig för.
 
På brukshundsklubben så var han ganska försiktig för att det var väldigt mkt hundar och ganska skälligt där. Men jag tyckte ändå han tog det rätt bra. 
 
Han är världens gosigaste lilla valp. Han springer i full fart upp i famnen och vill gärna ligga i knät. Kloklippning och hantering går kanon trots att de första jag gjorde var att klipap honnom i pulpan. Jag tror uppfödaren var lite slarvig där och inte klippte så ofta för pulpan var väldigt lång..
 
Han började med att matvägra tre dagar men sen kom ätandet igång och nu kastar han sig över maten. Har bantat ner honom en del för han var ganska rund när jag fick honom vid 8 v. Nästan 6 kg vägde han! Gimli vägde 4 kg!
 
Har börjat med inkallning vilket inte är några problem. Även lek och mysapportering. Han är inte lika kampig som Gimli var så jag måste lägga ner en del tid på lekutveckling. Han bär inte så mkt heller och kastar jag en boll så kan han ibland välja o inte springa o ta den. 
 
Lite smått har jag börjat med klickerträning såsom klossen, omvänt lockande handtarget och skall. Får skylla mig själv att jag belönat upp skall för nu skäller han i tid o otid.
 
 

Kommentera

Publiceras ej