För exakt 5 år sedan så blev Elton uppflyttad på sin debut i högre spår på UBHK. Så lite extra roligt var det att Iggy nu går i exakt samma fotspår som sin far. Ungefär lika gammal dessutom eftersom Elton fyller år i december och Iggy i januari.
 
Jag kände kanske inte att jag riktigt var redo för att starta högre. Men eftersom det var hemma tävling så ville jag ändå göra ett försök. Och de senaste veckornas träning har verkligen gett resultat då jag kunnat träna frammåtsändande med grupp på klubbens tävlingsträningar som var 4 ggr innan höstprovet.
 
Men på morgonen blev jag genast nedslagen då jag hörde smatter mot taket. Ingen av Elton eller Iggy gillar regn. Iggy är nog än värre än sin far också. Så där och då kändes det förgäves att ens fara och försöka. Men jag tänkte att de kan ju bli som en träningstävling i värsta fall.
 
Fick startnr 5 och tack och lov avtog det fina strilandet lagom till jag skulle starta. Det var fortfarande väldigt blött i gräset och verkligen ingen värme i luften med 7 grader plus. Men jag värmde upp Iggy riktigt rejält, kampade och busade och körde fartmomenten så att han skulle bli riktigt gasad och få lite värme i kroppen. Och det verkade ha fungerat hyfsat i alla fall.  För fria följet gick bra, det var dock bara två halter i programmet och i övrigt var det riktigt kort. Han kröp faktiskt hyfsat men inte så snyggt som jag vet att han kan. Men vi fick iaf 8,5 på det och inte noll :)
 
Skallet gick riktigt bra men det blev avdrag för studs. Domarna hörde inte mina tysta dkn och skallet är ju något som vi verkligen måste jobba vidare med.
 
Uppletande efter lydnaden. Iggy hade problem med att hitta det första. Det kändes som en evighet innan han hittade det och då sökte han väldigt bra. Men sen hittade han ganska snabbt 2 till så vi fick högsta betyg!
 
Sen platsliggning. Det var totalt 8 hundar för 2 avstod. Jag kände mig faktiskt inte nervös alls för han har legat så bra på träning. Och det blev lika bra nu. Så himla glad att jag har löst knuten på detta. Från en helt skott galen hund som låg o vibrerade på skott till en trygg kille! Sen har vi ju inte tränat det på andra ställen än klubben så det behövs.
 
Sen en lång väntan innan vi åkte till spåren. Jag visste där och då att bara vi fixar ett hyfsat spår så har vi uppflytt.
 
Spårupptaget var på en liten hällmark med renlav. Tyckte upptagsrutan såg minst lika stor ut som elitens. Släppte på Iggy i mitten och han gjorde de snyggaste påsläppet någonsin. Han travade ut spikrakt till rutans bakre kant och tog där upp det till vänster.  Sedan tuffade han på och tog pinne efter pinne. Bara en gick han över och den plockade jag på mig i farten. Det tog totalt 20 minuter o ta oss runt, med belöningspauser. Han var så duktig!
 
Så fullt på upplet och fullt på spåret = fullt på specialen! Gött :) Och med en helt OK lydnad så visste jag att vi hade uppflytt! Men jag visste inte att det dessutom räckte till klassvinst som grädde på moset :)
 
Vi har alltså tävlat två ggr i år om man inte räknar dragtävlingarna. En i våras då vi blev uppflyttade från lägre till högre och nu när vi blev uppflyttade till eliten. O vi hade inte tänkt tävla mer i år heller. Men så är det om man tävlar i bruks. Jag satsar hellre på kvalitet än kvantitet. Men nu tar vi en liten paus från spårandet och från brukslydnaden. Tänkte satsa mer på lydnaden nu i vinter och tror jag ska köra mer uppletande träning nu så länge snön håller sig borta.
 
Upptagsrutan
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej