Ja så har vi varit med på vårt första barmarks SM :) Det är faktiskt Iggys första SM dessutom som han varit med på. Men hoppas inte på att det är det sista :)
 
Jag har varit sugen på att delta ända sedan det arrangerades i Timrå 2016. Då var jag dock hyfsat nyförlöst sedan 3,5 månader tillbaka och den gången var jag verkligen inte o form för att springa, knappt för att cykla heller för den del. Men logistiken löste sig aldrig så det fick vara tyvärr.
 
Så jag har verkligen haft tid den här gången för att träna, ladda och planera inför årets SM även om det var en bra bit längre att åka. En bra morot att ha som träningsmål. Jag har därför löptränat kontinuerligt sedan maj med tre pass i veckan. Iggy har fått träna han med. Mest att springa med lös på mina pass under våren och sommaren för att senare köra två dragpass i veckan. Ibland på cykel o ibland på mina intervallpass. Tycker dock att det är sjukt jobbigt att springa med hund och det sliter väl mycket på kroppen därför föredrar jag att köra cykel med hund.
 
Men även om logistiken var väl förberedd denna gången sen ett halvår innan så blev det både så att plan A OCH B gick i stöpet och två dagar innan visste jag fortfarande inte hur jag skulle ta mig ner eller hur jag skulle bo. Tack o lov kunde jag få bo med Helene o Ulf i deras stuga bara typ 100 meter ifrån startområdet så allt löste sig tillslut :) Dock blev det så att jag körde själv vilket var riktigt drygt på söndag em/kväll när jag var helt slut i kroppen.
 
Hur som helst så åkte jag ner på fredag morgon vid 10 tiden efter en väldigt jobbig natt med lite sömn då Linnea varit sjuk i två veckor o haft hosta mm. Tackar gudarna för att hon inte smittade mig så att jag kunde åka ner!
 
Kom fram 7 timmar senare och lagom till att sista start hade gått för dagen vilket gjorde att jag kunde promenera slingan direkt med hundarna. Den var inte helt enkel att följa då de gjorde olika varianter av samma bana till vagn/cykel/linlöpning o scooter. Men jag lyckades väl hyfsat gå någotsånär rätt i alla fall. Jag sprang ju delar av banan i somras o kom ihåg från det tillfället att det var riktigt mycket uppför i början o sen utför. Så de första 1,5 km var i princip bara uppför och sen var det nedför med ett par stigningar till efter det. Banan gick på fin o bred grusväg och sen leddes den in i en lerig kohage och på några mjukare slingor i skogen. En tuff men bra bana tycker jag.
 
Jag hade första start först efter 16 på lördagen vilket var ganska dryg väntan hela dagen. Dock hjälpte jag till som funktionär stora delar av helgen så tiden gick ändå hyfsat fort. I min klass var det 20 startande. Hade som taktik att inte springa järnet i början då jag skulle dra på mig för mkt mjölksyra då det var uppför utan sätta in järnet när de började gå nedför. Det var ändå 4,5 km så kräver lite taktik. I Timrå var det ju bara knappt 3 km så då kan man tänka lite annorlunda.
 
Iggy var riktigt taggad i starten. Banan var rätt öppen så man såg någon nästan hela tiden framför sig. Jag tror vi sprang om 5 ekipage. Det var bara vid ett av dem som Iggy var lite tveksam att gå om men annars var det inga problem. Så himla skönt! Det här men att VI kör om är ju inget som vi tränar direkt. När vi har tränat med draghundsklubben så är de ju mest vi som blir omkörda av alla snabba fågelhundar.
 
Gav verkligen järnet och fick en kanontid på 17,35 vilket var en km tid på under 4 min/km! Helt sanslöst bra! Vi kom in på placering 6, bara 2 sek till 5an och 5 sek före 7an. Att knipa nån medalj skulle inte gå då de var allderles för stort glapp upp. Helt enkelt finns de sjukt bra löpare (och hundar) i B gruppen! Min kompis Helene som springer milen på 40 min utan hund var bara 40 sek snabbare än oss.
 
Så inför söndagen var målet att kunna ta en placering samt hålla undan för bakomvarande hund o komma 5a. Dock var benen helt stumma på söndagen så jag är sjukt nöjd att vi lyckades behålla vår 6e placering. Jag fick dessutom ett kiss stopp vilket kostade 6-7 sek. Det kändes som att Iggy drog än bättre idag. Inga omkörningar samt att han fick släpa på en matte med stumma ben. Söndagens tid blev 17,50 vilket ändå är ett 4 min/km tempo.  Så nu vet jag vilka tider vi kan göra och vilka tider vi ska slå men ännu bättre tränad hund + matte.
 
Resultatlistan (tid dag 1, tid dag 2 samt total tid)
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej