I helgen var det brukstävlingar på Umeå brukshundsklubb. Jag hade anmält Iggy till att tävla lägre klass spår på söndagen. Min syster hade dop för sin dotter på lördagen och det var ju tur att tävlingen inte krockade med det :) Alltid brukar jag ju tävla elitspår med Elton den här helgen men han är ju fortfarande skadad och på rehab. Så då passar det ju bra att jag kunde tävla Iggy istället.
 
Helene kom ner för att tävla lägre med Vera och bodde hos mig. Hon hade nyss slutat löpa och Iggy var som en blodigel på henne i baken hela helgen. Men vi körde ett lydnadspass på ön med både lydnad och budföring kvällen innan tävlingen och då kunde han släppa henne när vi jobbade. Det är ju väldigt skönt att det är så!
 
Samling 8 och sen åkte vi ut till spåren som låg på bäcksjön. Jag fick sista startnr (8). Och spåret gick i en helt underbar blandskog. Han gjorde ett superfint upptag och sen bara tuffade han på. Vi har ju tränat väldigt få tillfällen i år med annan spårläggare. Tror det har blivit bara två ggr. Totalt har jag väl spårat ett 10 tal ggr i vår. Sen använder jag aldrig sågade träpinnar när jag spårar. För jag tänker att det blir för lätt för honom. Han gick över de två första pinnarna. Men det såg inte ut som att han ens märkte dem. Men resten plockade han. Så fullt på spåret :)
 
Sen tillbaka till klubben för lydnad. Det var stekande sol och vårens första värmebölja (som alltid verkar inträffa den här helgen?) så jag var lite nervös för att Iggy skulle va trött o seg. Men han skötte sig galant och hade superfint fokus hela lydnaden. Extra kul blir det när både domare och skrivare kommer fram efteråt och berömmer hur fantastiskt fin lydnad vi har :)
 
Sen budföring på IPO planen. Skytten var dold men Iggy hörde ju massa skott innan hans tur inne från skogen medan de andra körde. Så jag tänkte att han kanske skulle bli lite intresserad av var de sköts. Men han hade fullt fokus på vad han skulle göra och sprang som en liten iller fram och tillbaka. Duktig prick :) Så fullt på specialen!
 
Eftersom jag fick fullt på specialen och även hade en bra lydnad så hade jag råd med att avstå platsen. Jag gjorde en egen platsliggning vid sidan av istället som han gjorde fint :)  På träning har han gjort jättestora framsteg när det gäller platsliggning med skott men jag känner att jag nog vill få lite mer träning innan vi gör det på tävling. Eftersom vi ändå hade uppflyttet så vore det ju dumt att riskera något. På platsliggningen reste sig en av hundarna och sprang till förarna men annars var det lugnt.
 
Jag blev riktigt förvånad att jag kom på pallen trots att jag avstod platsen som är värd 50 poäng. Men viktigast var att jag fick uppflyttet såklart. Så himla kul! Nu får vi se vad som händer med Elton framöver. Jag gissar ju att de blir för tidigt att redan till hösten tävla elitspår för hans del. Isåfall kanske de inte är omöjligt med en högre start för Iggy OM jag får till lydnaden och uppletandet till dess. Ska ju gå brukslydnad/uppletande på tåme så de blir ju bra träning :)
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej