Helt otroligt, Iggy och jag tog CERT på vår sista dragtävling för säsongen! Jag kan fortfarande inte fatta det. Iggy, den omöjliga lilla hunden. Som dels opererades vid 11 månader i bägge armbågarna och där framtiden var väldigt oviss om han ens skulle kunna återställas till att  bli en sällskapshund. Och som jag sen kämpat i två säsonger med att han ens ska kunna dra självständigt utan att ha en hare framför. Att vi sen går o tar ett CERT är något som jag aldrig skulle kunna drömt om!
 
Jag har ju ställt upp och tävlat med Iggy på några tävlingar i närområdet under året. Det har varit när Umeå draghundsklubb har arrangerat tävlingar. Vi har tävlat  i Bjurholm, i Kulla och sen i Vännäs och då i motionsklass förutom vindelälvsdraget som vi också deltog i. Nu skulle Arvidsjaur anordna en tävling och eftersom Iggy gick så himla bra under vindelälvsdraget så kände jag att jag ville prova att köra han i tävlingsklass 1 mil. Jag lyckades locka med Peter med, för ensam är det tveksamt om jag hade åkt.  Så vi hyrde en stuga på camp gielas från fredag till lördag och åkte upp på fredag em.  Tävlingen var två dagar i rad men jag tackade ja till att vara tävlingsledare i Piteå på söndagen så då fick det bli bara en dag.
 
Det var väldigt kallt under natten till lördagen så spåren var riktigt hårda på lördagen. Det var många startanden och jag fick start nr 5 för de lottade alla klasser huller om buller. Jag hade förväntat mig att bli omkörd av väldigt många men blev bara omkörd av en Vorster på hela 11 km sträckan. Efter mig startade en holländsk herdehund från Umeå som jag vet går bra. Men hon kom inte ikapp mig förrän efter kanske 5 km och då gjorde de ett försök o dra om men den hunden var trött och hade ingen motivation att gå om så då drog vi ifrån succesivt o tillslut tappade vi dem. Är så himla stolt över Iggy som helt obehindrat fortsatte dra trots att de låg rygg ett bra tag. För några månader sen hade han slutat dra om något sånt hade inträffat och bara väntat in den bakomvarande hunden. Definitivt inte dragit ifrån!  
 
Spåret var riktigt härligt med breda spår med ganska tufft för det var riktigt långa uppförs och nedförsbackar, dock inte jättebranta.  Iggy sprang på riktigt bra hela vägen, och han sprang på drygt 30 min och det på 11 km! Nu ska jag säga att för att kunna ta cert så måste man ju ha lite tur med, hårt före gör ju att hunden inte behöver vara lika stark som om det är tungt före, och nu var det ju inte jättehård konkurrans. Däremot lägger ju domaren en tid som han tycker man ska klara och det är ju beroende av föret. Så är det hårt före är ju cert tiden kortare än om det är tyngre.
 
Men jag är ändå skitstolt över min lille kämpe som faktiskt sprang lika bra som många större hundar den här dagen! Jag har nog utvecklats själv med som skidåkare så lite av framgången ska jag även ge mig själv :)
 
Det här blev ju ett fint avslut på den här skidsäsongen. Nu ska jag bara sikta vidare på barmarkssäsongen och tanken är att delta på barmarks SM med Iggy :)
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej