När jag anmälde mig till dubbeltävlingen i Umeå i lydnad så anmälde jag även till en lydnadstävling i Vilhelmina helgen efter. Jag tänkte ju att jag säkert behöver några extra tävlingar på mig för att ta det där LP3. Eftersom Helene bor där så skulle jag även passa på o hälsa på henne. De visade sig även att de saknade en tävlingsledare för elitklassen och eftersom jag ändå skulle upp den helgen så tackade jag ja till uppdraget. När det sen visade sig att jag ändå lyckades med bedriften att ta LP redan i Umeå så kunde jag som inte backa ur att åka upp.
 
Jag velade länge o väl om jag skulle stryka mig från tävlingen eller ej. Jag hade ju egentligen ingen anledning till att tävla ytterligare en gång. Tänk om platsmomenten skulle gå på tok till exempel?  Men jag träffade de två som skulle tävla trean med mig o de intygade att deras hundar var säkra så då kändes det ändå ok att starta. Jag kände att jag kunde tänka att det var en träningstävling och gick det dåligt under programmet kunde jag ju bryta mitt i o belöna.
 
Trots att det var en ny plan för Iggy så var han riktigt med mig och han gjorde momenten riktigt bra. Till och med metallapporten hade han bra fart på in med (för att va han). Han gjorde en superfin ruta!  Det var bara på sitt i grupp han gjorde en större miss då han kliade sig! Sen måste jag se till att träna stadga mer nu då han på två tävlingar vid inkallningen flyttat fram efter jag lämnat honom !
 
Totalpoängen blev 302,5 p av max 320 så riktigt bra poäng. Dock vet jag att just denna domare är ganska snäll med poängen så jag är faktiskt gladare för förra helgens poäng då den domaren är betydligt mer petig i bedömningen.
 
På söndagen åkte vi till en sjö och la lite spår åt hundarna. Peter la ett åt Iggy och Helene ett åt Elton. Elton spårade riktigt bra o hittade 4 av 5 pinnar. Iggy spårade också superfint o hittade också 4 av 5 pinnar.
 
Jag är så glad i att framförallt Iggy har blivit så duktig och engagerad i spåret. Ja även i lydnaden har han blivit riktigt fin. De e nu svårt att tänka sig att han för nått år sen knappt hade koncentation att klara ett apellspår...  
 
Hela familjen i spårskogen!
Duktiga Elton på sitt spår
Iggy med pokalen
Badgalningen Iggy..
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej