I helgen har det varit bruksprov i Umeå. Jag har tävlat elitspår med Elton. Det är faktiskt hans första tävling för i år. Så det var jätteskoj att få tävla honom igen! Vi började med spåren på lördag morgon. Vädret var fantastiskt bra för tävling. Vindstilla, 7 grader och torrt. Vi drog startnummer 12 vilket var det sista spåret.  Gruvade mig för att spåret skulle vara ganska risigt och dåligt men det var inte så farligt som befarat. Hade dock inte klarat av att gå det höggravid om jag säger så för det var ganska fysiskt tungt med mycket sumpskog, myr och det var tätt bitvis. Elton gick spikrakt ut i upptagsrutan och tog tvärsäkert höger på upptaget vilket var rätt :) Alltid en go känsla efter framspår :) Tyvärr så hade vi bara 4 pinnar i fickan när vi hittade slutpinnen! Spårtiden var 17 minuter (av max 35)så jag hade ju haft gott om tid att leta pinne vid de stopp som Elton gjorde men han bara drog vidare. De e ju sällan vi får tidsnöd i spåret så jag vet inte varför jag hade så bråttom?? Så lite besviken var jag ju efter spåret men jag valde hursomhelst att fortsätta tävlingen.
 
Tur var väl det för Elton gjorde verkligen en kanonlydnad, så peppad, glad och fin på planen. Det betalade sig verkligen för vi fick tex 9,5 på fria följet av ena domaren, 10 på krypet samt 10 på metallapporten o resterande moment. Bäst var väl alla varma kommentarer från publiken om hur fint o glatt det såg ut. Då blir man verkligen peppad :)
 
Sen uppletandet som gick nästan ännu bättre. Jag skickade Elton 5 gånger och han hittade de 4 föremålen på 1 min 45 sek :) Blev nästan tårögd så fint var det.
 
Såklart räckte inte poängen till vare sig  cert eller pallplacering. Hade han tagit en pinne till i skogen hade de gjort det. . Idag var han för slarvig i skogen helt enkelt.  Men han är ändå min fina super Elton!  Vill aldrig att han ska bli gammal. Känslan när vi tävlar ihop går inte att beskriva. Han är en once in a lifetime dog!
 
 
Världens finaste hund <3
 
Spåret
 
Sen på söndagen var jag funktionär i köket. Lillan var med och skötte sig super. Hon sov nästan hela tiden och sen var hon glad den tid som hon var vaken efter jag ammat henne. Så lättsam att ha med sig på dagtid :)
 
På kvällen var det dragträning med Umeå draghundsklubb. Jag körde bara med Iggy. Han drog så superfint! Ett varv med startretning av andra hundar och sen efter en paus ett andra varv utan retning vilket gick lika fint det med :)
 
 

Kommentera

Publiceras ej