Julen firades hos pappa och sedan åkte vi upp på juldagen till svärföräldrarna i Piteå. Passade då på att åka lite skidor på Lindbäcksstadion med Iggy. Sist jag var där och åkte skidor var på draghunds SM och då körde jag Elton. Nu körde jag nästan exakt samma slinga men med Iggy istället. Ena dagen jag körde var det nysnö och nära nollgradigt och föret var riktigt trögt. Dagen efter var det istället några minusgrader och föret var mycket bättre!Dessutom ganska nypistat och manchesterrandigt :) Iggy var riktigt duktig bägge dagarna. Han drog riktigt bra större delen av tiden. Inte illa med tanke på att det var ett helt nytt ställe och med några jobbiga uppförsbackar och sen springa lite runt runt på stadionområdet. Dag två gick det dock bättre, både pga att föret var lättare men även för att han då visste vägen bättre.  Det var inga problem för honom att köra förbi skidåkare eller att möta skidåkare. Vi körde till och med om en setter påväg in mot mål som sen fick upp farten och la sig i rygg på oss men Iggy var så fokuserad på mål så han struntade i den. Jättenbra erfarenhet!
 
Nu har jag även hört att kulla hundspår är åkbart i Umeå så det blir perfekt med en vilodag för Iggy o sen testa det spåret.. Sträckorna jag brukar köra med honom är  runt 3-5 km. Hellre korta pass där han hela tiden har hög motivation o så kan man köra fler pass per vecka istället.  Vill heller inte riskera att överträna honom, Han är ju min enda friska hund nu så är mer rädd för skador nu än normalt.
 
Nu är det 1,5 veckor som Elton har gått i bandage och kortare promenader. Han tar det ganska bra även om det märks att han emellanåt är lite understimulerad. Jag har blivit ganska bra på att lägga bandage nu när jag gör det så ofta. Har skaffat ballongskor som jag trär över bandaget så att det inte ska bli blött. Det funkar riktigt bra. Ger även bra grepp för tassen. Men funderar på att göra egna bandage av fleece  istället för att använda den där polsetlindan och vetflexen. Det blir så dyrt om man ska köpa nytt hela tiden. Visst kan man återanvända det några gånger men tillslut går det sönder ändå.
 
 

Kommentera

Publiceras ej