I torsdags var jag hos veterinären på Björkstadens djurklinik. Berättade hela storyn om att Elton hade skadat sig på promenad i början av november och gjort illa vänster bog. Sen att jag tyckte att hältan aldrig gav med sig. Och nu att tån smärtade.
 
Vi röntgade både bogleder, armbågsleder och tassen. Det var inte så svårt denna gång att vara veterinär då till och med jag kunde se att ena tån verkligen såg illa ut. När och hur han skadat den är fortfarande ett frågetecken och förmodligen har han gått med detta ett tag. Men bog och armbåge såg jättefina ut och inga tecken på artrosförändringar vilket var jätteskönt! Han är ändå nyss fyllda 8 och med tanke på hans hårda aktiva liv med både agility, drag, lydnad, bruks och i övrigt mkt utevistelse så hade man ju kunnat tänka att de skulle sätta sina spår.
 
Så nu fokuserar vi helt och fullt på att tån ska bli bättre. Till och börja med 1 månad vila/smärtstillande och antiinflammatoriskt. Ska bandagera tassen inför varje promenad som nu ska vara bara 5 minuters rundor. Sen får vi se. Blir tassen inte bättre kan amputation vara aktuell. Det låter drastiskt men flera jag känner har hundar som amputerat en tå och efter läkning har hundarna inte haft några bekymmer.
 
Så skadan är väldigt jobbig och tidskrävande men ändå inget jätteallvarligt. Räknar med att jag kommer ha en helt frisk Elton frammåt våren. Det tråkiga med det hela är ju att hela dragsäsongen är körd. Hade sett fram emot att få köra mkt skidor med hundarna i vinter och även tävla en del. Tur att jag har Iggy som faktiskt blivit mkt bättre i draget på sistone. Inte så bra att jag skulle orka fara o tävla på några långväga tävlingar men kanske några närliggande i alla fall. Sen är ju frågan hur de blir med vindelälvsdraget om jag måste köra han själv..
 
Nu väntar en vardag där jag förutom att ta hand om en 6 månaders bebis på dagarna även ska rasta två hundar som kräver olika långa promenader, bandagera tassen flera gånger per dag... Ja ni hör ju. Det är fullt upp. Som inte det vore nog har jag hoppat på en utbildning till lydnadsdomare där jag måste lära mig hela relgerna utantill på en månad då det skriftliga provet är.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej