Jag har inte spårat någonting med Zack alls förrän nu. Jag har helt enkelt inte kännt behovet av att göra det. Den tid vi har haft tillsammans vill jag bygga relation, jobba på lek, inkallning, följsamhet mm. Sen tycker jag att Zack inte har varit så intresserad av lukter alls när vi varit utomhus utan mest varit klistrad  på mig om vi varit ensamma eller klistrad på Iggy om han varit med. 
 
Men nu har jag ändå sett att han blivit lite mer intresserad av att följa upp lukter och han har fastnat ibland på klissfläckar. Har inte sett att han annars använt nosen i nån högre utsträckning. Men idag när vi var ute på en långpromenad så testade jag o lägga ett kort spår för första gången. Mest för o se om han överhuvudtaget skulle bli intresserad. Jag la ett rakt 30 meters spår på en fotbollsplan av gräs med godis med jämna mellanrum. Zack hittade godisarna i starten och sen spårade han faktiskt vidare till slutet. I väldigt lågt tempo och väldigt försiktigt men ja han gjorde det iallafall. 
 
Sen hittade han en skogspinne som Iggy haft som slutpinne och den blev han skitglad för o hitta!
 
När jag la ut i kennelgruppen att jag hade spårat för första gången så var de två som kommenterade det. Ena att hennes hund spårade mörkerspår på äng och klarat det trots störning och den andra vars hund spårat 400 meter viltspår utan problem. Känns som att det är nån slags tävling? Herregud valparna är 4 månader. De e länge kvar innan de ens går att tävla.. Känner dock att man nedvärderar sina egna prestationer o jämför lätt med andra när de kommit mkt längre...
 
Snön kommer väl när som helst så det känns som att spårkarriären får vi börja med till våren. Men än är det ingen snö på G så då kan man ju lägga nått spår till.  

Kommentera

Publiceras ej