Förra helgen var jag i piteå och både tävlade och dömde. Vi åkte upp hela familjen på onsdagen och så dömde jag lydnad på paltprovet på fredag kväll och sen tävlade jag i elitklass spår på lördagen. 
 
Jag inser att jag inte har skrivit någonting alls här på bloggen om mitt tävlande i bruks överhuvud taget. Zack har sina styrkor och svagheter i brukset. Uppletande har varit ett av hans starkase moment. Han verkligen älskar det och han är snabb! Spåret är han dessvärre oxå snabb i och vi har brottats med just att han spårar såpass snabbt så att han därmed missar pinnarna... De är ju rätt viktiga i spåret! I de lägre klasserna har detr ändå fungerat bra, jag tror dels att de sågade pinnarna är mkt lättare att se (både för mig och för han) och dessutom luktar de säkert rätt avvikande mot allt annat i skogen. 
 
Debuten i apellen gjorde vi i Vännäs i oktober 2021 när zack var dryga året (15 månader). Tävlingen gick väldigt bra, specialen fick han nära på fullt på och lydnaden flöt på så vi fick uppflytt och vann klassen!
 
Han debuterade i lägre klass på våren därpå i Umeå och även den gick väldigt bra och han fick uppflytt och vann återigen klassen!
 
Vi tävlade högre sen på Umeås hösttävling. Han var väl inte helt klar för det men ville ändå starta då de var vår hemma tävling. Tyvärr var det det sämsta vädret jag varit med om på en bruks tävling för det öste ner hela eftermiddagen när lydnaden gick och det var stora vattenpölar på planen. Zack ville ju såklart inte krypa då (som många andra oxå ) så det momentet nollade vi plus att andra betyg inte heller blev de bästa. Trots det så räckte poängen till uppflytt och vinst i klassen :) Ganska häftigt att ha en hund som är uppflyttad till elitklassen när han är bara dryga 2 år!!
 
Sen nu i våras så gjorde vi en start i elitklassen trots att vi inte riktigt var klar. Men då det är hemma klubben så ville jag ändå prova. Det kunde slutat redan efter spåret för då fick han ett rejält tapp när vi skulle passera ett stort gäng vindfällen som han fick jobba med ett riktigt bra tag innan han tillslut löste det. Jag har lagt märke till att han gärna rundar lite jobbiga hinder i spåret och på så vis tappar spåret så de får vi försöka jobba med. Men vi fortsatte tävlingen men hade tvä pinnar bort. Sen blev han osäker på frammåtsänandet så det nollade vi oxå. Det blev godkänt resultat.
 
Sen har vi kunnat träna ganska bra under våren och sommaren och jag anmältde mig till piteås paltprovet i aug. SKulle ändå upp och döma lydnad kvällen innan så då tänkte jag att de kunde vara kul o testa igen. Dock hade jag inga större förväntningar då hälften av pinnarna inte kommit in på träning.
 
Spåret blev verkligen en utmaning, Upptaget gick längt bak i rutan vilket är något vi absolut inte tränat på då fokus har varit o få till pinn problemet och farten. Så de blev väldigt svårt för honom, när han väl kom ut så tog han bakspår. Sen när vi väl var iväg så hittade han snabbt en pinne men sen började han bakspåra tillbaka en lång bit mot starten igen. Så jag vändre han ytterligare en gång och då hittade han plötsligt spåret igen där han hade vänt första gången. Sen plockade han pinne efter pinne och tillslut var vi runt. 2500 meter blev den totala sträckan han spårade och det tog 33  min!!! Alltså vilken hjälte! Varmt var det dessutom. Tyr de fanns en jättebassäng i ett grustag att bada i. Sen vänstade lydnaden vilket gick väldigt bra och sen uppletande vilket han gjorde klockrent. Platsen gick lugnt till. Döm om min förvåning när de ropade upp oss sist och vi dessutom fick ett Cert!!!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej