Jag måste sluta jämföra mig med andra, speciellt de som inte har barn och tränar/tävlar. De är en väldigt stor skillnad på när jag inte hade barn och nu. Då ägnade jag flera kvällar i veckan till hundträning. Nu kanske de blir max 2 pass i veckan.  De blir lätt så att det blir att man prioriterar att träna på det som är roligt och drar sig för att träna det som man egentligen skulle behöva.  För min del är det lydnaden som blir lidande.  Det är inte så att jag tycker lydnad är tråkigt. Zack är dessutom en helt ok hund att träna med, lättbelönad, har bra fart och bra koncentration. Det är bara det att jaktträningen och spår/uppletande träningen är så mkt roligare. Det är ömsesidigt! :)
 
Skulle heller aldrig ta med barnen på träning. Jag blir för störd helt enkelt. När jag tränar hund vill jag ha 100 % fokus på det.  
 
Att tiden är knapp har gjort att jag måste prioritera. Har varit tvungen att avsåga mig rapport träningen som jag gjorde lite sporadiskt. Jag måste fokusera på brukset (spår) och jakten. Det är mer än nog. 
 
Jag var väldigt sugen att starta på working test nbkl samt B-prov nbkl. Men jag har bestämt att skjuta på det till nästa år så får vi möjlighet att sätta grunderna ordentligt. Har varit funktionär på ett B prov i Skellefteå och där fick jag verkligen se hur domaren la upp ett prov samt dömde ekipagen.  Det som jag tog med mig därifrån och jag måste träna på är:
 
* Stora sök, runt 70x70 meter, med terrängskiften och kluriga apporter där uthålligheten utmanas.
*Stadga, kunna vänta flera sekunder efter markeringen fallit utan problem.
*Apportgrepp- bära och avlämna tunga dummies och olika viltslag. 
* Fotgående- gå fint vid sidan utan tjat och med störning
 
Markeringarna blir inga problem i nybörjrklass då det är så korta avstånd än så länge. Men jag gissar att det inte är fel att länga avståndet succesivt uppemot 100 meter i olika klurig terräng och terrängskiften/kupering. Att han markerar bra utan att det blir ett stort sök. 
 
I brukset är vi på god väg inför apellklass. Han bör klara ett apellspår men han är rätt slarvig och missar många apporter pga att han forcerar fram.  Budföringen är väldigt osäker, han går jättebra till vissa och inte alls till vissa. Har inte hunit länga ut avstånet till 50 meter ännu. Lydnaden är ganska OK men platsliggningen är vi långt ifrån klara med. 

Kommentera

Publiceras ej