Zack har blivit 10 månader och nu skulle jag säga den värsta tiden är förbi, kan känns faktiskt ibland som en vuxen hund. Han har varit hemsk på att gnaga sönder saker. Men tycker han har lugnat sig betydligt på den fronten. Nu behöver jag inte kliniskt rensa bort benens leksaker hela tiden för att unvika krokodilen Zack..  
 
Nu har barmarken tinat fram betydligt och det betyder mer skogsarbete :) Dock har jag bestämt mig för att grundlägga spåret på hårda underlag. Dessa för att jag gått en kurs via SWDI och jag har helt enkelt köpt deras koncept. Vill ha en spårnoga hund som inte skenar över vägövergångar för att komma till andra sidan. Som inte genar över vinklar och som missar pinnar för att hunden har för bråttom och knappt använder nosen utan mest benen i spåret. Men vägen dit kommer bli lång. Zack vill gärna stressa fram i spåret. Så när jag lägger hårda spår måste jag lägga ganska många. Tillslut lugnar han ner sig och då jobbar han betydligt mkt bättre i spårkärnan.  Vid sidan av detta jobbar jag på en bra och stadig markering. Detta kommer ta ett tag vill jag lova. Fokus och koncentration är inte de enkaste för herr myror i brallan. Men vi ser väl hur långt mitt tålamod räcker, har alltid gett upp hårda spår satsningen för att det är så mkt roligare o lägga skogsspår..  Vi ser väl, time will tell!
 
Jaktträningen har kommit igång på allvar. Brukar på promenaderna alltid göra något i träningsväg. Ett litet närsök, träna signaler, stopp och inkallning, markering-stadga, fotgående och linjer. Blandar att göra kända linjer till målområden där jag skickar flera ggr med att göra dolda korta linjer. Han tycker det är så kul! Och är riktigt lättlärd. Dock är väl stadgan de som är sämst just nu (kanske för att jag tycker de e så tråkigt att träna)
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej