Jag och Zack har varit och tävlat lydnad i helgen!  Jag har ju inte tänkt att de ska bli nån lydnads lydnad för mig och Zack. Har helt enkelt inte tid. Men startklassen innehåller så väldigt enkla moment som jag dessutom måste träna in till brukset ändå så jag anmälde mig till Umeås två dagars tävlings som de kallade Norrlandscupen!
 
Hade väl inte mer förväntningar på det hela än att vi skulle skrapa ihop till uppflyttningspoäng ivarjefall nån av dagarna. Zack kan momenten innan och utan men vi har mest tränat de hemma i trädgården. Som sagt har jag inte lagt supermkt tid på att träna lydnad på olika ställen och olika miljöer, med kommendering osv. Men ca två-tre veckor innan starten så tävlingstränade vi faktiskt lite på olika platser. De verkade ge resultat! 
 
De var väldigt mkt störningar på nydala där tävlingarna ägde rum. Det var speaker, mkt folk, en plan som var inhängnad med fårstängsel, publik och hundar nära planen... Zack är ju som alldra bäst när han tas ut direkt från bilen o så bara kör man. Då har han fullt av energi och som räcker ett helt program. Men jag var lite feg och tog ut han så han fick vara med större delen av dagen för att vänja sig vid miljön. Så när vi väl körde tycker jag att han var ganska tråkig/seg att köra. Han gjorde momenten fint men de saknades lite energi/engagemang.  På söndagen fick han va i bilen rätt mkt och han hade mer energi på plan sen men de blev lite slarvigt istället. 
 
Bägge rundorna räckte gott och väl till uppflyttningspoäng men döm om min förvåning då vi även vann klassen bägge dagarna! Vilken storslam! Det hade tydligen varit väldigt nära att vi även hade vunnit den totala cupsegern med. Och vilka priser, de var nästan så man tappade hakan! Det var presentkort på drivmedel, Nutrolin olja, foder, tuggben, apporter, parfym, koppel mm. Helt sjukt! Alltså nu får man ju ta en funderare på om man inte ska träna in klass 1 momenten o va med på tävlingen nästa år igen :) 
 
 

Kommentera

Publiceras ej