Mitt 2016 har mest kretsat runt att jag var gravid och sen fick Linnea i juni. Min graviditet var ganska bra över det stora hela. Var lätt illamående ganska länge, fram till v 17 ungefär. Kunde hålla igång med skidåkning hela vintern, bland annat var jag med på några draghundstävlingar och därav SM i piteå. Sista gången jag åkte skidor var i början av april och då var ändå snön påväg bort. Hade aldrig några foglossningar eller ont i ryggen eller så. Men från v 30  blev det bara promenader som gällde och lite cykling och då började magen bli ganska stor o tung och besvärande för mig. Jag som är van att vara rörlig kände mig otymplig och promenaderna gick allt långsammare o de gick inte att ligga eller sitta bekvämt längre. Att åka bil längre sträckor var jobbigt.
 
Så tävlandet med hundarna på våren blev lidande. Elitspår var inte att tänka på alls så Elton fick inte tävla något på våren. Iggy fick däremot starta apellen och det gjorde han så bra. Riktigt bra spårarbete, klockren budföring och bra lydnad räckte mer än väl till uppflytt trots att jag avstod framförgåendet.
 
Linnea kom den 7e juni, 4 dagar för tidigt. Jag gick hem från jobbet bara några få dagar innan. Under sommaren var Peter ledig. Vi var mestadels hemma o gjorde kortare utflykter till stugan, till Byske och till vänner och bekanta. Första veckorna var jag ganska mörbultad men sen kunde jag undan för undan börja gå längre promenader och även träna lydnad o lite spår med hundarna. Tyvärr fick jag ju inte bada men hundarna fick bada desto mer då de fick simträna i Nydala sjön hela sommaren. Första månaderna präglades av att vara konstant trött då Linnea vaknade var tredje timme på nätterna för att äta. Hon ville inte heller ligga i vagnen första tiden så längpromenader var bara att glömma. Det var först då vi bytte till sitt delen i vagnen hon började gilla vagnen.
 
Sen kom hösten och Peter började jobba. Det blev mycket hundträning tillsammans med andra mamma lediga då. Tränade spår (med lillan i sele på magen) och lydnad. Öppna förskolan på teg blev en stående punkt och vi började i föräldrargrupp.
 
Tack vare att jag kunnat träna så ofta med hundarna så blev Iggy klar för en lydnadsstart i trean. på hösten. Tävlade på paltprovet i Piteå i början av augusti och där var Elton även anmäld till sin första Elittävling i spår. Tyvärr började han halta dagen innan så det var bara att stryka sig. Däremot gjorde Iggy mycket bra ifrån sig på sin debut i trean så han tog ett 1a pris :) Sen anmälde jag honom till Umeås dubbeltävling i september. Trots att vi nollade rutan ena dagen så gick han så fint i alla andra moment så vi fick ett 1a pris ändå! Dagen efter fixade han rutan så vi tog ett 1a pris även då och LP3!  Sen tävlade vi i Vilhelmina några veckor senare och tog ett fjärde 1a pris.
 
Elton tävlade elitspår i Umeå och sen sista tävlingen i Skellefteå men tyvärr har han blivit så slarvig i spåret och missar alltför många pinnar så det blev bara godkänt resultat på bägge tävlingarna. Vet inte riktigt vad det beror på då jag varit bortskämt med att han varit så duktig på att plocka pinnar tidigare. Skyller på att det inte alls kunnat bli samma mängd träning i år som tidigare år.  I lydnaden har vi ju vår akilleshäl frammåtsändande och inkallning med ställande men i övrigt tycker jag han går fint.
 
Sen på hösten införskaffade jag en riktigt bra mountainbike på rean på XXL på hösten. Nu kunde jag börja köra barmark med hundarna då min andra cykel jag tidigare haft är hemsk för ändamålet. Umeå draghundsklubb arrangerade tre tävlingar i oktober. En på kulla, en på ersboda  och en på nydala.  Jag deltog på alla tre med bägge hundarna. De var riktigt duktiga bägge två.
 
Barmarksperioden tog ett tvärt slut då det blev vinter i början av november och vi kunde byta ut cykeln mot skidor redan då! Sen försvann snön o de blev isgator istället. Så det blev att hålla tillgodo med nydala konstsnöspår istället. I samband med att snön kom så skadade sig Elton rejält. Vet inte vad som hände men han blev riktigt ordentligt halt och ömmade i bogen. Koppelvilade några veckor och han fick rimadyl och några besök hos Tomas. Hältan försvann men jag tyckte ändå att något inte stämde. Blev röntgen på björkstadens och där såg man att ena tån var bruten och ordentligt inflammerad.
 
Så det blev till att träna drag med enbart Iggy. Han har verkligen utvecklats i draget. Nu är det inga tveksamheter längre på att dra utan retning. Han har även fått träna på att varva och det har gått bra :)
 
Linnea har växt och jag har nästan slutat amma vilket är hur skönt som helst. Nu äter hon gröt och mat och precis börjat med vällning. Hon har fått två tänder och det kan vara fler på gång. Hon sover bättre på natten och vaknar inte för att äta längre vilket ger mig mer sömn så att man inte är ett spöke längre på dagarna. Hon sover fortfarande en gång på fm och en gång på em och lägger sig fortfarande sent (runt 11-12).
 
Inför nästa år hoppas jag på mer snö så att vi kan åka skidor på fler spår än på nydala, att Elton blir frisk i sin tå och att Iggy fortsätter vara frisk. Kommer skriva ner lite mål för 2017 i ett annat inlägg.
 
Gott nytt år!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej