Imorse var jag och hälsade på en fysioterapeut. Jag har haft på känn att någonting inte helt stämt med Elton. Under en lång tid har han verkat lite stel och ibland har det sett ut som han markerat lätt på ena benet. Något som kommit och gått. Eftersom det inte har varit en ordentlig hälta som hållit i sig så har jag inte tänkt så mkt mer på det.  Men nu efter vi kom hem efter slottshoppet så bokade jag tid hos Tomas bara för att försäkra mig om att han är helt frisk.
 
Tomas var mycket proffisionell och kände igenom honom väldigt grundligt, från topp till tå. Och mycket riktigt fann han något. Han upptäckte en skada i vänster bog. Elton skrek när han manipulerade leden :(  Det är troligen ingen ny skada heller då han är mindre musklad på den sidan vilket tyder på att han har avlastat det benet ett tag.
 
Han visade även smärta i ryggen vilket troligen är en effekt av snedbelastning.
 
Vi ska nu börja ett rehab program i kombination med daglig massage och börja ge tillskott av glucosamin i maten. Det blir även återbesök hos Tomas med laser. Vi börjar med det. Blir det inte bättre så måste jag nog tyvärr göra en utredning hos veterinär med röntgen.
 
Varför har det blivit såhär? Ja, det kan ha varit en gammal skada. Ifjol så brakade han ju in med bogen i en gren när vi tränade uppletande. Blev halt ett tag men sen bra. Eller så är det helt enkelt överansträngning. Vi kör ju rätt hårt året om. Drag vintertid, agility, spår, sök lydnad under barmarksperioden. Springer, simmar, cyklar.  Elton är alltid taggad och alltid redo för att jobba. Samtidigt visar han sällan smärta. Att jag undersökte han nu var bara ren slump.  Tomas berättar om att det är inte ovanligt att agilityhundar skadar sig. Agility och sök är väldigt påfrestande för hundens muskler och leder. Får de dessutom ingen rejäl viloperiod så får de aldrig återhämta sig.
 
Jag har jättedåligt samvete och klandrar mig själv för att jag själv åsamkat det här. Men Elton är ju alltid så pigg o arbetsglad o vill alltid göra saker. Svårt att lägga in viloperioder då..  Iggy tror jag blir svårare att överträna. Han har helt enkelt inte samma motor och driv som farsan och lessnar rätt fort av att träna länge.
 
Ska ju på bruks SM om en månad. Med lite tur kommer jag nog kunna starta där. Men värst mycket hårdträning som jag hoppats på kunna göra under augusti blir inte av. Så SM blir som det blir.
 
Sen har jag också överbelastat mig. Har drabbats av löparknä. Får ont i knät när jag springer. Tydligen något man kan få om man tränat för mkt i kombination med felaktiga skor, dålig/obefintlig stretching.
 
Blir tokig! Någon däruppe säger att jag ska helt sitta still och inte röra ett finger? Blir less på det här..
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

lisa

30 Jul 2014 18:07

Usch va tråkigt med skadan!! :( Men det blir väl lätt så när man har en hund som vill jobba 24/7. Zorro var nära på att bli skadad när vi höll på mycket med agility, sök, cyklade osv. Men vi hade veckobesiktning av hundarna en gång i veckan när jag gick på gymnasie så min lärare hjälpte mig att hitta dom stela musklerna i höger framben snabbt. Efter en veckas daglig massage och noga uppvärmning och nedvarvning var det mycket bättre! Hoppas rehaben funkar bra på Elton också. Vi håller tummar o tassar på att ni kan starta på SM!!

SV: haha ja dom verkar vara rätt lika ändå :)
Mm, dampe kallas han för av en vän till mig. Han har rätt mycket jävlar-anamma och wild and crazy är hans mellannamn. Men tycker ändå att jag ser en lugn o go sida hos honom också. Vi får se hur tonåren blir! Längtar efter att få sluta hålla hök-koll på honom när vi är ute så han inte tuggar i sig äckliga/farliga saker...

Kommentera

Publiceras ej