Jag går just nu en skidkurs och lär mig skejta. Förra säsongen slog jag på stort och köpte ett skejtpaket. Man kan ju inte åka klassiskt efter hund! Och det lilla jag testade med Elton visade att han nog mkt väl skulle kunna bli en fin draghund :) Men förra året blev det inget åkt eftersom jag var fast i blekinge hela vintern. Där var det iof snö några veckor men då hade jag ju inte skidorna där!

Men nu jäklar ska de bli andra bullar. Det är så himla kul att skejta. Kul oxå att gå en kurs så man får lära sig tekniken ordentligt för att skejta är inte lätt! Drag har det blivit 1-2 ggr i veckan på sistone. Har testat de flesta hundtillåtna spår i stan, nydala, kulla och mariehemsängarna.  Kulla är nog min favorit eftersom det är platt och bra för mig och Elton som är nybörjare. Sen ser man ju spåret ordentligt och det är omöjligt att åka vilse.

Dock blir det ju inte så mkt träning för mig när Elton drar så jag måste träna utan hund oxå ibland :)

Så drag och skidåkning är något vi gör mkt nu paralellt med lydnads och agilityträning. Igår kväll tränade jag Ida och Camilla på berghemsskolan. Fokus låg på rutan idag eftersom han har börjat stanna innan rutan en hel del på sista tiden. Så nu gör jag inga skick under 35 meter. Blir kul att se vad resultatet blir på tävling. Sen körde jag fritt följ, lekövningar med ställande vid inkall, fjärren och vittringen. Fjärren gick skitbra. Det är som lustigt. Varje träningspass är det något som går bra och något annat som går dåligt. Men det är aldrig samma moment som går bra och dåligt utan olika varje gång. Fjärren gick alltså jättebra och han gjorde fina bakåtsitt från stå från 10 meter. Dock när vi gjorde vittringen så plockade han hejvilt bland pinnarna. SUCK! När jag tränade på forslunda i söndags så gjorde han ju det klockrent 3 tävlingsmässiga vittringar i följd!

Så att tävla i trean känns som ett lotteri, man vet aldrig vilka moment som kommer sitta o vilka som inte gör det.

1 kommentarer

Susanna

26 Jan 2012 18:07

Vad jätteroligt att det går bra med skejtandet. Jag är mycket imponerad! Du borde be Peter att filma en lite snutt eller något så att du kan visa hur det ser ut ;)

Kommentera

Publiceras ej