Säsongens sista tävlingshelg. Skönt med en tävling som är på nära avstånd och som dessutom innebär korta dagar då bara klass ett och två arrangerades. Ett stort plus var då hoppklasserna dubblerades så man fick köra lite extra.

Resultat:

Lördag:
Ag2
Rivning redan första hindret(!) sedan en vägran. Elton hade inte samma tryck som vanligt, han travade på balanshindrena och börjar sakta ner väldigt långt innan kontaktfältet. Det beteendet vill jag få bort! Det ska va snabbt ut till kanten och sedan vänta där på signal. Träna i vinter! Det var väldigt blött på planen och Elton är ju lite känslig för skvätt på magen!

Ho2:
Blev en disk då han sprang in i fel tunnelöppning.


Söndag:
Ag2 var en lite halvtaskig bana tycker jag där det var mycket 90 graders svängar upp på balanshinderna. Jag höll på att ramla över A hindret och Elton höll på att ramla av både A hindret och balanshindret pga konstiga vinklar upp på dem. Slalomingången var dessutom svår, 90 grader fårn A hindret. Sedan fick jag en miniblackout på nån sekund och glömde banan men kom som tur var snabbt ihåg den igen. Vi nollade på hinder men jag var inte säker på att vi hade tagit någon pinne eftersom vi blev stillastående ett par sekunder. Men döm om min förvåning då vi blev uppropade som klassvinnare på prisutdelningen :) Detta innebar sista pinnen i ag klass 2 och uppflytt i 3an! Inte är vi då rikigt redo för att tävla i trean ännu men vi får träna hårt i vinter så vi är redo till våren :)

HoppA och HoppB var båda väldigt krångliga med mkt fällor. Efter vinsten i ag2 och ett spår som gick käpprätt åt h-vete så var både jag och Elton disträ. Jag hade inte samma koncentration och fokus. Så det blev disk i ena loppet samt 5 fel i andra.

Men jag är jättenöjd över helgen som helhet. Han har verkligen blivit lättare att köra, mindre het och lyssnar mer på mig. Rivningarna får vi jobba med, kontaktfält och snäva svängar. Är sjukt nöjd över att han har gjort så fina slalomingångar hela helgen! En del ingångar har varit ganska svåra, men han har inte missat en enda!

I övrigt så har vi kommit med på skellefteås brukstävlingar där vi ska tävla lägre spår nästa helg. Är sjukt nervös. Elton är ju normalt en klippa på att spåra och lydnadsdelen har vi redan tävlat i när vi blev uppflyttade i sök. Budföring och skott är inga problem. Men nu har spåret gått si sådär på sistone. Skyller lite på att där jag lagt har det vistats mkt människor. Vädret har oxå varit skitdåligt hela september och lydnad i regn eller på blöt plan är inte direkt vår starkaste sida. Får hålla tummarna på fint väder nästa söndag och att spåret går i en skog som är ganska tom på bär och svampplockare som går omkring!

1 kommentarer

Elon och Linus matte

01 Oct 2011 21:46

Även hundar måste få göra fel och det kanske han gör, men huvudsaken är att han vill och tycker det är kul. han kommer på det igen och då blir han farlig säkert : )

Lycka till !

Kommentera

Publiceras ej