I helgen är jag i Piteå och tävlar lydnad på deras tvådagars halloween tävling. Det är debut för Iggy i LKL 2 och när jag ändå är uppe så anmälde jag även Elton i eliten bägge dagar.
 
Passar även på att hälsa på svärföräldrarna i samma veva. Kul med så pass intresserade svärföräldrar som till och med följer med hela tävlingsdagen samt filmar :)
 
Vi började med upprop för eliten kl 10. Det var 8 startanden och uppropet för klass 2 skulle vara kl 12. Såklart lottades jag ett sent startnummer (nr  7). Tack och lov fick jag byta startnummer så att inte starterna skulle krocka.
 
Platssittningen gick bra, han lade sig inte ner o de e ju det jag är rädd att han ska göra. Däremot hade han varit ngt orolig så vi fick bara en 8a. Platsliggningen gick dock bättre och belönades med full pott! 
 
Kort uppvärmning och sen in o köra. Programmet gick hyfsat, han var lite låg på fria följet och zätat men han gjorde alla skiften korrekt iaf.  Att göra språngmarsh från stillastående och tvärtom var svårt. Inkallningen gick bra men de e ju hans långa stoppsträcka som ger neddrag. Rutan gav full pott men de var nära på att den skulle gå åt skogen. Domaren tvärrusade nämligen precis innan jag skulle skicka han då han upptäckte att han ville stå närmare rutan. Det störde Elton och han gjorde en vid båge mot domaren innan han tvärvinklade in i rutan och ställde sig i ena hörnet. En störning vi måste träna på!
 
Apporteringarna gick bra, dock avdrag för slams. Kommer nog aldrig orka jobba bort det. Hellre glädje och fart i apporteringen.  Vissa domare drar mer för det, vissa mindre. Är i alla fall väldigt nöjd med att han hade bra fart till konen (som vi jobbat med) och direkt tog den högra (som är den svåra sidan).
 
Vittringen gjorde han perfekt men tyvärr med tugg. Fjärren gjorde han perfekt men tyvärr flyttade han fram det sista skiftet från stå till ligg istället för att göra fällknivsrörelsen. Blev även ett dk på uppsitt.
 
Det räckte dock till ett 1a pris men poängmässigt väldigt blygsamma 266,5 p. Vi vann även klassen av 8 startanden.
 
Gruppmomentet med Iggy gick kanonbra. Han låg lugnt hela tiden, dock ej med hakan i backen. Full pott. Sen lite snabb uppvärmning och in som nr 1. Iggy var så himla fin idag! Pigg och glad och fokuserad! Det märktes även i protokollet för vi fick nästan uteslutande höga poäng 9 och 10. Det enda som gick sämre var hoppet. Han gjorde det men med flera dk. Har knappt tränat det på sistone då jag typ inte varit på brukshundsklubben o tränat. Vill nämligen träna på olika platser och inte bara på  trygga och invanda klubben. . Så imorgon ska jag värma upp hoppet lite bättre. Fick även en 8a på helhet för jag tog i halsbandet på han ett tillfälle när jag ville tagga han på rutan.
 
Poängen räckte till ett 1a pris på 189 p och en 2a placering. Mina fina duktiga lydnadshundar <3 Imorgon har vi en ny chans. Hoppas vädret är lika bra då som idag :)
 
 
 
 Film från Iggys program:
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej