Förut när jag har spårat med Elton så har jag inte haft någon direkt plan. Jag har lagt spår som varieras med tanke på längd och hur länge det får ligga. Terräng har blivit lite som det blivit beroende på vart man råkar vara just då.  Men nu har jag bestämt mig för att jag ska styra upp spårträningen och träna specifikt på svagheter för att utveckla hundarna. Både kul för mig och för hundarna samt att det är ju väldigt bra o ha en säker spårhund även om det kanske inte behövs eftersom spåren är relativt enkla i bruks. 
 
Igår tränade jag dels på hårda spår och dels upptag och spetsvinklar.  Hårda spår har jag undvikit med Elton just för att det är hans svaghet. Speciellt övergångar mellan mjukt och hårt är ett problem tex när vi kommer från skog och spåret går ut på en väg och följer vägen en bit för att sen vinkla in. Eller tvärs över ett sandtag. 
 
Iggy har jag lagt hårda spår tilL nu ett tag just för att jag vill ha honom mer koncentrerad i spårningen och med låg nos. Han har så väldigt lätt för att gå med hög nos och vinda spåret I skogen. Lägger numera aldrig spår i skogen som inbjuder till det. Det är alltså hög vegetation, när det är blåsigt och att spåret får ligga för kort  som jag undviker. Eltons spårteknik är jag väldigt nöjd med. Han har väldigt låg nos och spårar intensivt och ligger på i linan. Enda jag önskar där är att han ska sänka farten istället för att öka den när det blir svårigheter. 
 
La några hårda spår till Iggy och några till Elton.  Såhär i början gör jag det lätt och lägger dem på skogsbilvägar. Oftast bara raka och väldigt korta men ibland en liten mjuk vinkel med. Hundarna klarade det bra!
 
Sen gjorde jag en upptagsövning till Iggy där han fick 4 upptag över en skogsstig oväxlande höger/vänster.  Döm om min förvåning då killen tar rätt håll alla gångerna!!
 
La ett upptag (vänster ) åt Elton långt ut (ca 35 m) som fortsatte i två spetsvinklar på varann åt höger och sen efter ett tag blev det en spets åt vänster och sen slut. Han tog upptaget klockrent, rakt ut hela vägen. Och sen vinkla av rätt håll direkt :)  vinklarna löste han oxå tillslut men han har bättre teknik för vänstervinklarna. Han vill gärna ringa väldigt stort vilket jag vill att han ska minska. 
 
Så idag var bägge hundarna väldigt duktiga spårhundar :) ser så mkt fram emot tåmegret när Iggy och jag ska spåra en hel vecka :)
 
 

Kommentera

Publiceras ej