I helgen har det blivit tävlingar för hela slanten. Det är dock bara Elton som har fått tävla den här helgen. Jag känner mig  lite småsugen att tävla apellspår med Iggy  med tanke på alla hans framsteg i spårarbetet på sista tiden. Men det som är trist är att alla apell tävlingar ligger samma dag som elitspår. Jag prioriterar då att tävla Elton. Jag har missat tillräckligt med tävlingar pga möhippor och bröllop i höst. Så ett kval till nästa års bruks SM känns ju lite smått hopplöst men till våren finns det 5 möjliga tävlingar så helt kört är det ju inte.
 
Iallafall så var det agility samtidigt som bruks i kalix vilket möjliggjorde ens att kunna åka eftersom jag kunde samåka med Ida som skulle tävla agility. Jag tycker att kalix är  för långt att åka om man måste köra själv och dessutom boka boende själv.
 
Iallafall så var det ju inte helt optimalt då jag var på bröllop på fredagkväll. Klass 3 gick sist på lördagen så vi åkte tiidigt på lördagmorgon vilket innebar att jag sov 4 timmar natten innan. Men vad gör man inte för att få tävla?!
 
Första loppet var kaos. Elton var som en kalv på grönbete och gick knappt att få kontakt med. Banan var heller inte helt enkel.  Men andra loppet var en betydligt enklare bana med väldigt mkt springsträckor. Där hade vi bättre kontakt och springbanor passar Elton som handen i hansken. Så vi nollade o vann det loppet :)
 
Efter agilityn åkte jag till kalix brukshundsklubb för att köra igenom elitprogrammet med Elton. Kalix hade en väldigt fin och gigantisk apellplan.Lydnaden gick väldigt bra och Elton var skittaggad! Kändes bra inför morgondagen.
 
På söndagen var det elitspår. Jag hade även  anmält mig till agilityn utifall att de skulle gå dåligt på spåret och vi skulle bryta.
 
Vi var 5 anmälda men bara 4 kom till start. Väldigt konstigt med så få tävlanden. Vi började med spåret. Spårupptaget gick åt höger men självklart gick Elton åt vänster- bakspår. Han vände  självmant precis när hon sade det så hade han vänt en sekund innan hade det blivit framspår..
 
Sen väntade det klurigaste spåret jag någonsin gått på tävling. Det var faktiskt väldigt likt SM spåret. Många terrängskiften, en del spetsvinklar och apporterna precis efter vinklarna,  vi korsade en skogsbilväg ett par gånger och  spåret gick även på vägen ett par tillfällen. En pinne låg precis mitt på den oxå.  Så tur att jag på träning även låter spåret gå på vägar emellanåt men jag har inte varit med om att vi fått spåra hårt på tävling.   Elton spårade så fenomenalt bra så jag blev nästan tårögd. När vi tex kom ut till grusvägen så var han jättenoggrann och spårade långsamt och noga .  Min gps stannade på 1,95 km så nog fick han sig en ordentlig utmaning killen. Tyvärr hade vi bara 5+slut så då bröt vi och åkte tillbaka till agilitytävlingarna.
 
Agilityloppet blev en snabb disk då jag var lite optimistisk i ett blindbyte och Elton sprang förbi tredje hindret som jag inte ens såg. I hopploppet blev det en förarglig vägran då jag blockerade slalomingången av misstag. Annars hade vi ett snabbt och nollat lopp i övrigt.
 
Så helgens resultat blev en vinst i agilityn med SM pinne. Men gud vad jag är ledsen att det bara är två elitspår kvar i höst vi kan åka på med tanke på hur bra spårform Elton är i nu. Det är aldrig samma sak att tävla på våren för då har man knappt hunnit träna spår.
 
Elitspåret
 
 
Vinstloppet
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej