Jag har länge funderat på att lägga spår i gammliaskogen. Det är ett av stans mest besökta rekreationsområden med motionsspår, stigar kors och tvärs som används för hundrastning, såhär års är det gott om bärplockare och orienterare med. Alltså rejäla störningar i form av olika spår. Men någon gång måste man prova och idag gjorde jag det :) Spåret blev 700 meter långt, 5 skogspinnar, massor av stigöverfarter, några vinklar och nån spetsvinkel. Det fick ligga en timme. Tänkte att det skulle bli svårt nog ändå, dessutom var det 20 grader varmt (kl 20.00 på kvällen!) Spåret gick över förväntan. Rätt spårupptag, han spårade några meter bakåt först men vände sedan själv! Han plockade 4 av 5 pinnar. Nu på senaste vi spårat har han hela tiden lämnat en pinne i skogen. Pinnintresset är det inget fel på, jag tror han bara är på tok för snabb och hinner inte registrera att det är en pinne. Annars är jag sjukt nöjd att han klarade svårigheterna. Blir nog till att lägga fler spår i tätortsnära skogar emellanåt :) Kanske öka liggtiden med och ha annan spårläggare. Tränade lydnad på mariehemsängarna medans spåret skulle ligga. Har kampanjat frammåtsändandet rejält sista tiden och jag tror poletten har börjat trilla ner ordentligt nu! Det här är ju ett evighetsmoment så klara är vi långt ifrån men det känns iallafall hoppfullt!

Kommentera

Publiceras ej