Ja som ni ser så har Elton en till titel numera efter sitt namn. När det gäller lydnaden så saknas numera bara titeln SVLCH :) Men den ska sitta där såsmåningom!

Men jag var iallafall i Åsele igår och tävlade i lydnadsklass 3. Jag tänkte först inte tävla alls där. Men så blev jag ändå sugen och då efteranmälde jag mig. Och det var ju tur, för det gick ju vägen!

Tävlingen gick i åsele ishall. En ouppvärmd ishall där isen var kvar men med ett lager sågspån över. Det var uppriktigt talat svinkallt! Som tur var så hade jag blivit förvarnad av hon jag samåkte dit med så jag tog med mig både täckbyxor och vintertäcke till Elton. Men underlaget var iallafall superbra. Ishallen delades upp i två planer där trean och ellit gick på den ena halvan och ettan och tvåan gick på den andra.

Vi var fyra st i klass 3. Förutom Elton så deltog två rottistikar och en storpudelhane. Vi drog startnummer 1. Platsliggning och sittning gick lugnt och fint. Det som behöver tränas mer på är snabba nerlägganden och uppsättanden.

Programmet gick ganska bra. Är dock väldigt missnöjd med apporteringarna. Underlaget var sågspån som var väldigt finkornigt och luktade som det kom direkt från sågverket (alltså väldigt starkt). Så när han skulle ta apporterna så fick han spån i ansiktet och munnen och då blev det jättetveksamma gripanden, omtag och dåligt tempo in samt tugg. På vittringen tar han rätt, men sen blir han tveksam, släpper och luktar igenom resten, tar upp rätt och kommer in med den. Så har han gjort ett tag nu. Vissa säger att man bara ska låta det vara, att det kommer med rutin att de inte behöver lukta igenom alla, vissa tycker inte man ska tillåta "fel" beteenden.

Men inkall med ställande var kanonsnyggt, synd jag inte filmade denna tävling. Fick en 9a pga snett sättande vid mig samt för att han tog något steg efter han hade stannat. Rutan gick oxå den skitbra, han hade inga svårigheter att fixera den med blicken så jag fick in honom rakt in i mitten. Fick 1 poängs avdrag för tempoväxling? Antar att han kanske hade bra fart ut till rutan, men ännu bättre fart vid inkallning tillbaka.

Program:
Platssittande: 10
Fritt följ: 8,5
Platsliggande 9,5
Sättande: 10
Inkall med ställande: 9
Rutan: 9
Hoppapport: 6,5
Metallapport: 8,5
Vittring: 5
Fjärr: 7,5
Helhet: 8,5
Totalt: 261 poäng av 320 och 1:a pris

5 kommentarer

Carin

26 Mar 2012 12:00

GRATTIS!!



Snyggt jobbat - speciellt i den miljön!! Då blir det Elit snart då?

Jenny

28 Mar 2012 18:06

Grattis! Längtar också efter att få komma igång igen! Riktigt bra att lyckas i Åsele, har varit där och det är väldigt speciellt upplagt för lydnad :)

Hon var en väldigt självständig och skarp hund (uppfödaren ringde även och berättade det efter valptestet) Men ville fara och titta iaf :) Kan säkert bli en riktigt fin hund, men det kändes som att det skulle ligga alldeles för mycket arbete för att få henne att fungera i min vardag. Om det ens skulle gå. Men som vall, tävlings och träningshund är det nog inget fel på henne om man får ordning på hennes självständighet lite förarkontakt är ju alltid bra :)

Jenny

31 Mar 2012 13:40

Vi får hoppas det :) Vad är det för liten du är efter? Alltid tråkigt när det inte stämmer med dom små. Speciellt när man väntat på dom.

AC

05 Apr 2012 21:20

Stort grattis!

Elon och Linus matte

12 Apr 2012 23:26

Vad roligt ! Stort Grattis från Linköping, härligt jobbat !

Kommentera

Publiceras ej