Idag har varit en slapp dag. Vaknade vid 10 tiden, åt frukost och drog sen ut på klubben för att träna lite agility och lydnad. Sen lunch och hälsa på syrran som hade kommit hem precis från en utlandsresa i barcelona.

Tog med hundarna och sprang runt nydalasjön med syrran cyklande brevid. Sen på kvällen var det sommarcup i agility, deltävling 2 av 3. Denna gång i nordmaling. Jag, camilla och Ida och hennes kille stuvade in oss och 6 hundar i min bil och styrde kosan mot nordmaling.

Det var ju lite enklare förr, när alla hade en hund var. Men nu har alla skaffat sig en 2a hund så det blir aningens trångt i min bil till och med. Men det är smått imponerande att 6 hundar av olika åldrar och raser kan sitta ihopträngda utan trassel! Hade gärna tagit en bild på hur det såg ut men kameran har sambon uppe i fjällen.

Jag tävlar ju i lätt klass men ikväll hade jag nog helldre tävlat den svåra klassen. Den banan såg mkt roligare ut nämligen! Lätta klassen var verkligen lätt och Elton var med mig så vi fixade en lätt vinst! Men jag ritade av banan så ska bygga upp den så att jag får testa den en annan gång.

Just nu känns de som att vi är inne i ett flyt när det gäller agilityn. Hoppas de håller i sig till boden och luleå tävlingarna.

När vi inte körde våra lopp så passade jag på att träna lite lydnad på planen brevid. Framförgåendet har blivit sämre på sistone så där måste jag gå tillbaka till början igen..  Min plan är att åtminstone få poäng på det momentet, inte få det perfekt. Men där är vi inte ens ännu. Var även tvungen att läsa igenom bruksreglerna och jämföra dem med lydnadsreglerna. Är lätt man blir förvirrad då de är snarlika varandra men små detaljer skiljer. Till exempel i hoppet så ska man i tävlingslydnad vänta in tävlingsledarens kommando innan hunden får göra sitt återhopp. I brukslydnaden kommenderar man det själv.

1 kommentarer

Helene

28 Jul 2011 11:39

Kul att agilityn går så bra för er :) Grattis till vinst!



Intressant de där med reglerna. Jag tror att tävlingsledaren visst kommenderar när återhoppet ska ske. Det står ju varken eller i regelerna (bara att föraren väljer när hunden ska kommenderas sitt) men är rätt säker på att alla gjort det när jag tävlat.

Kommentera

Publiceras ej