Den här helgen har jag haft fullt upp med tävlingar fredag och söndag med hundarna och sen lite nöjen på lördagen, fullt upp med andra ord!

I fredags var det en kvällstävling i lydnad som jag deltog i med Elton (klass ett). Elton har fått ett ganska långt sommarlov från allt vad lydnad heter. Vi har bara kört roligare saker såsom sök, spår och agility. Men nu var det alltså dags att snäppa upp lydnaden. Dock har jag haft svårt att få tiden att räcka till att fara på brukshundsklubben och träna och när jag väl farit dit har det varit tomt med folk... I blrkinge finns det många klubbar men alla är rätt små och är det inte träningsdag (som oftast är en gång i veckan) så är det knappt nån på klubben och tränar. Inte som en stor klubb som Umeå i varje fall där det alltid är folk!

Men men, vad gör man, man tränar lite på olika gräsmattor i sin omgivning istället. De största problemen har varit läggande och ställande och inte förväxla dem samt få till snabba och snygga ligg/stå. Missar man ett av de momenten som dessutom har hög kofficient så är det svårt att få ett första pris...

Lydnadstävlingen började började sådär. Fick ta till tre dubbelkommandon för att få han att lägga sig på platsen. Tror han blir lite låg av själva situationen samt att mina nerver är verkligen på utsidan när vi ska tävla.. Men sen låg han som ett ljus. Men fick tyvärr bara en 8. Surt när han ändå låg så fint.

Men tandvisningen och resten av programmet gick strålande! Han var väldigt bra med mig, gjorde allting rätt och jag var så nöjd! Dock så var programmet förlagt till agilityplanen och hindrena ihopstoppade i en klump mitt på banan så de var en stark dragningskraft vill jag säga.. Inte bara jag som hade problem med dem!

Fick en 7a på apporteringen (mitt val att få det, har aldrig tränat in det fjantiga momentet att han ska vänta på kommando innan han får ta apportbocken) annart fick jag som lägst 8,5 i betyg i resten av momenten. Jag hade inga dubbelkommandon i protokollet förutom då på platsen

Platsliggande: 8 DK ligg
Tandvisning: 10
Linförighet: 9 Snurr vä om
Läggande under gång: 8,5 tar ngt steg
Inkallning: 10
Ställande under gång: 8,5 tar ngt steg
Apportering: 7 tar före
Hopp: 10
Helhet: 10

Vi skrapade ihop 179,5 poäng av 200 och fick ett första pris! Vi vann dessutom tävlingen av 13 startande!


Lördagen blev en vilodag för hundarna och jag och Peter passade på att ta tåget till malmö. Där kollade vi in stan och gick på rix fm festival och såg massa bra artister. Hundarna hade det bra under tiden hos några hundvakter i karlshamn där de fick bada och rejsa runt i skogen.

Söndagen var det blekinges agility mästerskap där alla klubbar i blekinge var inbjudna. Tävlingen var i karlshamn och det var ett hopp och ett agilitylopp där resultaten slogs ihop och en mästare korades i varje storleksklass. Bägge hundarna fick vara med. Wilma hade rejält med fart under tassarna vilket var hur kul som helst med tanke på hur hennes form varit tidigare :) Hennes ork dalade inte heller utan hon orkade med att behålla all fart under alla tre lopp (avslutades med ett öppet hopplopp). Tyvärr blev det dock en disk med henne i första loppet så vi var borträknade.

Elton gjorde cock ett snabbt och felfritt lopp och vi låg på andra plats inför andra loppet. I andra loppet så rev han två hinder men alla anadra hade oxå tio  fel som bäst och vi var snabbast! Därför tog vi hem blekinge mästar titeln i medium klassen!

3 kommentarer

Anna-Carin

23 Aug 2010 17:53

Stort grattis!!

Lina

24 Aug 2010 22:13

Grattis!!!! Vad ni är duktiga!! Det var inte illa på en helg. Så roligt att läsa om och att det går så bra för er!

Anna-Carin

31 Aug 2010 22:40

Du är välkommen upp till vilken större agilitytävling som helst här i mellan sverige så komemr du se ;)



Sen vet jag även ett par jaktcockrar som inte lever rövare på tävlingar men å andra sidan så aktiveras dessa hundar med annat än enbart agility.

Kommentera

Publiceras ej