Jag fick en förfrågan om parning av Elton för ett tag sedan. Jag kollade upp tikens stamtavla och hälsoresultat samt gjorde en provparning i avelsdata. Jag tyckte att såg väldigt bra ut. Jag hade inte träffat tiken innan och hon har heller inte tävlats eller så utan använts till praktisk jakt och fungerat väldigt väl. Så därför gick jag med på att låna ut Elton.
 
Lite betänkligheter har jag ju ändå när jag ska låna ut Elton med tanke på att I hans förra kull så uppkom ju armbågsfel. Men i den första kullen i Norge så är alla 4 valpar så är alla helt friska och de är drygt 4 år. Den här tiken är dessutom inte alls släkt med Iggys mamma så då kändes det mycket tryggare. Helt säker kan man ju aldrig vara med hundavel. Jag tycker  att Elton har väldigt mycket att bidra till rasen när det gäller den mentala biten för stabilare hund har jag aldrig träffat och i kombination med hans arbetsvillighet och spontana kontakt så är han ingen dålig avelshund i mina ögon. Han är ju 9 år nu så detta kanske blir sista kullen, vem vet?
 
Jag ska  själv inte ha någon valp ur kombinationen men det blir spännande att se vad som kommer fram i början av mars :)
 
Tiken: Småviltjägarens Lycka HD A Öga: UA
Hanen: Witch-Hunt Elton John HD B Öga UA Patella UA
 
 

Kommentera

Publiceras ej