Idag så ställde jag och Iggy upp på en draghundstävling som Umeå draghundsklubb anordnade. Tävlingen hölls på Nydalaspåret, samma ställe där vi åker skidor på vintern.  Jag har varit förkyld nu i en vecka. Så att springa var uteslutet. Men att cykla är helt ok, det är ju hunden som jobbar :)
 
Nydalas spår är dessutom rätt lättcyklat så man behöver knappt hjälpa till om man inte vill förutom i uppförsbackarna.
 
Dock blev inte tävlingen så optimal som jag hade hoppats på. Jag hade start tid 10.27 och jag ställde iordning cykeln i god tid samt gick o värmde upp Iggy ca 15 min innan. Så när det var 5 minuter kvar gick jag till startområdet. Vill inte stå still hur länge som helst utan vill att Iggy ska vara varm i musklerna vid starten  (idag var det bara ca 10 grader.)
 
Men när jag kom upp så visade de sig att  jag hade plötsligt bara 15 sekunder på mig vilket blev en riktigt usel start där jag var stressad och Iggy ofokuserad. Ingen startretning hade vi heller fått.  Jag hade ju velat göra mig iordning i god tid, se till att Iggy hade fått se ekipaget före gå iväg o peppa han lite men nu fick vi bara cykla iväg på en gång vilket han tyckte var jättekonstigt.
 
Så Iggy drog dåligt första km men sen kom han igång mer och mer och tillslut drog han på riktigt bra. Jag hade väntat mig att bli omkörd av Miriam o hennes malle ganska snabbt men de kom aldrig. Ingen annan heller för den delen så detta blev mest bara som ett träningslopp där vi var helt ensamma hela varvet :(
 
De visade sig att Miriam också hade fått stressigt med tiden o sen hade de vurpat ett par gånger längs vägen så därför kom de aldrig ikapp.
 
Vi slutade på tiden 10.36 och hade snitthastigheten 2,48 vilket ändå är helt ok. Jämförde med tiden på exakt samma bana för två år sen och då körde vi på 11.06 så trots att de kändes långsamt i början så var vi ändå bättre än då :)
 
Så vi kom på andra plats. Placeringen för mig är inte viktig dock utan det är erfarenheten. Jag ska vara med på två tävlingar till som UDHK anordnar i höst o då hoppas jag på lite mer omkörningar o draghjälp.
 
Resultatlistan
 
 
Prispallen cykel damer Bklass
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej